بیماری لمپی اسکین

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بیماری لامپی اسکین (LSD) یک بیماری مهم اقتصادی در گاو است که از نظر ایجاد خسارت با بیماری تب برفکی قابل مقایسه است. میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری تا 40درصد هم گزارش شده است. بیماری باعث آسیب شدید و دائمی‌پوست، ضایعات در دهان و حلق و دستگاه تنفس شده و در نتیجه باعث لاغری شدید شده که می‌تواند برای ماه‌ها باقی بماند.

این بیماری ویروسی گاوها، خود را بصورت برآمدگی‌هائی بر روی پوست نشان می‌دهد. که بیشتردر تابستان‌های  مرطوب و ماه‌های پاییز که فعالیت پشه‌ها زیاد می‌شود خود را نشان می‌دهد.

چرا بیماری لامپی اسکین بسیار حائز اهمیت است؟

این یک بیماری هشدار کردنی است به این معنی که دامپزشکان دولتی می‌بایست سریعاً از بروز بیماری مطلع شده تا اقدامات کنترلی بر روی بیماری اعمال شود.

تا 45% گله می‌تواند به بیماری دچار شود و تا 10 % گله می‌تواند از بیماری تلف گردد.

• بیماری باعث لاغری مفرط (بدلیل عدم تمایل به غذا خوردن)

• کاهش شیر بصورت موقتی و یا حتی دائمی

• کاهش و یا ازبین رفتن باروری در گاوهای نر و ماده

• سقط جنین

• صدمات دائمی‌همیشگی به پوست می‌شود.

خسارات اقتصادی بیماری لامپی اسکین

• کاهش درآمد عمدتاٌ بدلیل کاهش تولید (مرگ و میر، شیر و گوشت، سقط جنین، کاهش باروری و صدمه زدن به پوست) و افزایش مخارج ناشی از خرید  دارو جهت درمان حیوانات بیمار می‌باشد.

دام‌های حساس به بیماری لامپی اسکین

لامپی اسکین یک بیمارس حاد عفونی در تمام سنین گاوها ست گرچه 5مورد در بوفالوآبی آسیایی هم دیده شده است و سایر گونه‌های نشخوارکنندگان اهلی در شرایط شیوع درمزرعه عفونی نمی‌شوند.

گاوهای نژاد اروپایی حساس‌تر از گاو‌های کوهان‌دار می‌باشند و گاوهای نژاد لبنی مانند جرسی و گرنزی ایرشایر به عنوان به ویژه مستعد شناخته می‌شوند.

در تعدادی از مقالات گزارش شده است که برخی از گاو‌ها به شکل طبیعی مقاوم به بیماری هستند چراکه تنها 40 تا50درصد از دام‌هایی که به شکل تجربی آلوده شده‌اند ضایعات را نشان دادند.

لمپی اسکین در گاوها

گاوها در هر سنی می‌توانند آلوده شوند. گاوهایی که به صورت سالانه واکسیناسیون می‌شوند با احتمال کمتری به بیماری دچار می‌شوند. گاوهایی که از بیماری جان سالم به در برده‌اند دیگر به بیماری دچار نمی‌شوند.

گوساله‌های زیر 6 ماه  سن در صورتی که از شیر مادران واکسینه و مصون استفاده کرده باشند در مقابل بیماری مصون هستند.

نحوه‌ی ابتلای دام به بیماری

عامل بیماری یک ویروس از خانواده آبله و جنس آبله بزی است که عمدتاً به وسیله گزش حشرات منتقل می‌شود. حشرات گزنده بویژه پشه در انتقال و گسترش بیماری نقش مهمی بازی می‌کند بیماری معمولاً در تابستان‌های مرطوب و فصل پاییز که فعالیت پشه‌ها افزایش می‌یابد بیشتر دیده می‌شود.

گوساله‌ها از طریق خوردن شیر گاوهای آلوده به بیماری مبتلا می‌شوند. بیماری از طریق بزاق گاوهای آلوده نیز بخصوص در صورت استفاده از آبشخور مشترک براحتی انتقال می‌یابد.

نشانه‌های بیماری لامپی اسکین در گاو

تشخیص بیماری لامپی اسکین

درمان و پیشگیری لامپی اسکین

وظیفه گاودار یا کلینیسین ومایه‌کوب چیست؟

اگر به بیماری لامپی اسکین در گله مشکوک شدید می‌بایست سریعاً دامپزشکی دولتی محل اقامت خود را در جریان بگذارید تا بتوان بیماری راتشخیص قطعی داد و کارهای کنترل و مبارزه‌ای بر روی بیماری انجام داد تا بیماری اشاعه پیدا نکند.

راه‌های انتقال لامپی اسکین

• تماس با گاوهای بیمار

• محصولات خام دامی

• تجهیزات و وسایل آلوده به ویروس (ویروس در مایع منی دام آلوده تا 22 روز شناسایی شده)

• نوشیدن شیر آلوده توسط گوساله شیرخوار

منبع: روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی و استان مازندران