مقابله با انفولانزای مرغی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ انفولانزای فوق حاد پرندگان همواره تهدیدی برای صنعت مرغداری محسوب می‌گردد، اما یک شیوه کانادایی جدید و موفق توانسته با کشف این بیماری در جمعیت طیور وحشی به کنترل شیوع آن کمک کند.

در طول سال 2014 تا 2015 میلادی، شیوع انفولانزای حاد مرغی در امریکا منجر به تلف شدن بیش از 48میلیون پرنده شد، و این امر 3.3 میلیارد دلار خسارت به دنبال داشت. در سال 2018 میلادی نیز در بسیاری از کشورهای اروپایی شیوع این بیماری رخ داده است.

سازمان کارشناسی شیوع بیماری‌های دامی در اسکاتلند "Epic Scotland" در سایت خود از شیوع انفولانزای حاد با سویه H5N6 در انگلیس، هلند، آلمان و سوئیس؛ انفولانزای حاد با سویه H5N8 در روسیه، آلمان، ایتالیا و بلغارستان؛ و انفولانزای حاد با سویه N5N2 در روسیه خبر داده است.

به اعتقاد سازمان "تعاون و همکاری سلامت حیات وحش کانادا" تدابیر نظارت بر انفولانزای طیور در وحله اول بایستی از پرندگان آبزی و مرغابی‌ها آغاز گردد. همانگونه که این سازمان در سایت خود نقل کرده: پرندگان آبزی وحشی عموماً حامل ویروس بیماری انفولانزای طیور هستند که با جابجایی‌های طولانی خود در مهاجرت‌هایشان، این ویروس را به منطقه جغرافیایی دیگری منتقل می‌کنند.

این سازمان اظهار دارد که تداخل مسیرهای مهاجرت طیور وحشی منجر به انتقال ویروس از نقطه‌ای به نقطه دیگر جهان می شود و علت 5 شیوع انفولانزا در امریکای شمالی را همین امر دانسته است. همچنین این سازمان عنوان می‌کند: "نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه گرم شدن جهان و تغییراتی که متعاقب آن بر روی الگوهای مهاجرتی طیور رخ می‌دهد، می‌تواند منجر به افزایش هجوم ویروس‌های اوراسیایی (اروپایی آسیایی) به امریکای شمالی گردد. این امر واقعاً مشکل‌ساز خواهد بود چراکه ویروس‌های اوراسیایی خطر بیماری‌زایی بیشتری برای هر دو گروه طیور و انسان خواهد داشت و می‌تواند منجر به تشدید و افزایش شیوع بیماری در امریکای شمالی گردد. شایان ذکر است که مسافت طولانی مهاجرت در طیور آبزی وحشی، برآورد مناطق گردش ویروس را مشکل می‌سازد که به نوبه خود اتخاذ تدابیری برای برنامه‌های واکسیناسیون مؤثر طیور را نیز سخت می‌کند." 

برنامه‌های نظارتی بر روی طیور وحشی در کانادا و امریکا شامل جمع‌آوری و آزمایش هرکدام از طیور وحشی بوده است.  اما در سال 2015 میلادی، ایده جدیدی توسط عده‌ای از کارشناسان چندین مرکز تخصصی بریتیش کلمبیا، پایتخت کانادا ارائه شد که من جمله این مراکز: "وزارت کشاورزی بریتیش کلمبیا" ، و "مرکز کنترل بیماری‌های بریتیش کلمبیا" بود. آنها به جای آزمایش انفولانزا در طیور، بقایای به جا مانده از فضولات طیور در مناطق مرطوب را مورد آزمایش قرار دادند. نتیجه بسیاری از آزمایشات حاکی از وجود ویروس انفولانزای طیور در بخش چشمگیری از رسوبات بود. این سازمان اظهار کرد در مقایسه با سیاست قبلی کانادا برای کشف ویروس انفولانزا در طیور، میزان شناسایی و کشف انفولانزا در این روش بسیار بالاتر است.

به منظور ارزیابی بیشتر این تدبیر نظارتی جدید، به پروژه تحقیقاتی تحت عنوان "تجزیه و تحلیل ژنومی رسوبات مناطق مرطوب به عنوان ابزاری برای نظارت و پیشگیری از شیوع انفولانزای طیور" مجوز تحقیق داده شده است. بدین منظور مؤسسه و نهادهایی چون مؤسسه ژنوم بریتیش کلمبیا، وزارت کشاورزی بریتیش کلمبیا، بازرسی صنایع غذایی کانادا، تعاونی مرغداری پایا و سایر مؤسسات دیگر با سرمایه‌گذاری بیش از 2.5میلیون دلار از این پروژه حمایت کردند. در این پروژه سعی محققین بر آنست تا تدبیر پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر انفولانزا را از طریق کنترل و نظارت پرندگان آبزی وحشی را از مرحله مفهومی به مرحله اجرای همه جانبه در سطح استانی و کشوری برسانند.

منبع: ITPNews - بخش بین الملل