نگهداری ماهی گوپی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی گوپی یکی از ماهیان زیبای آب شیرین است که نگهداری و تکثیر اسانی دارد و حتی افراد مبتدی هم قادر به تکثیر این گونه هستند. برای تغذیه این ماهی از انواع غذاهای خشک و آماده می‌توان استفاده کرد. برای تکثیر این ماهی بهتر است از زایشگاه و یا کاشت انبوه گیاهی در آکواریم استفاده کرد. در این قسمت برای درک هرچه بیشتر تکثیر و نگهداری این ماهی اطلاعاتی برای علاقه‌مندان قرار داده شده که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد.

نام رایج: گوپی

نام علمی: Poecilia reticulata

خانواده: Poecilidae

حد اکثر اندازه: ۵ الی ۶ سانتی‌متر در جنس ماده و ۳ الی ۴ سانتی‌متر در جنس نر

سازگاری: سازگار با اکثر گیاه‌خواران

دمای مناسب نگهداری: ۲۴ الی ۲۶ درجه سانتی‌گراد

پ-هاش: ۶.۵ الی ۷.۵

نگهداری ماهی گوپی

شناخت ماهی گوپی

گوپی که اولین بار در سال ۱۸۶۶ توسط Robert John Guppy کشف شد یکی از ماهیان زیبای آب شیرین است که در خانواده زنده‌زاها جای می‌گیرد. با وجود اینکه اولین بار در سال ۱۸۶۶ این ماهی کشف شد اما قبل از آن هم گوپی ها توسط آلمانی‌ها شناخته شده بودند و چند سال بعد توسط آقای گوپی این ماهی معرفی شد.

گوپی‌ها به دلیل تکثیر راحت و رنگ‌آمیزی زیبای دم و تکثیر حرفه‌ای برای به وجود آوردن اشکال و طرح‌های مختلف یکی از ماهیان محبوب و دوست داشتنی آب شیرین محسوب می‌شوند که در تکثیر معمول و غیرحرفه‌ای هم از آنها به عنوان راحت‌ترین‌ها در تکثیر یاد می‌کنند.

گوپی‌ها در اصل بومی ونزوئلا، ترینیداد، شمال برزیل و گینه هستند ولی اکثر گوپی‌های در حال حاضر و موجود در مغازه‌های آکواریومی همگی دست‌ساز و بر اثر تکثیر موفق بین گوپی‌های مختلف به وجود آمده‌اند و به شما با قیمتی اندک و در بعضی نمونه‌های خاص به قیمت بالایی به فروش می‌رسند. همه گوپی‌ها را به یک نام واحد “گوپی”  می‌شناسند اما در نمونه‌های مختلف از نام‌های رایجی همچون گوپی پوست ماری، گوپی دم قرمز، گوپی دم آبی، گوپی دم خرگوشی، گوپی فانتزی و ….. نیز استفاده می‌کنند.

جثه کوچک گوپی‌ها که در جنس ماده از ۶ سانتی‌متر بیشتر تجاوز نکرده و در جنس نر هم به  ۴ سانتی‌متر نمی‌رسند، در بعضی مواقع می‌توان این جثه را از خصوصیات آنها دانست و در برخی موارد دیگر ضعفشان را نشان داد. از دیگر خصوصیات آنها می‌توان به تطبیق دادن خود با شرایط محیط و سازگاری با اکثر ماهیان صلح‌جوی آب شیرین اشاره کرد که همه و همه‌ی این خصوصیات و مطالب عرض شده که قبل و بعد از این مطلب نوشته می‌شود گوپی‌ها را به یک ماهی دوست‌داشتنی و ایده‌آل برای نگهداری بدل کرده است.

تغذیه ماهی گوپی

نگهداری ماهی گوپی

کار سختی نخواهید داشت و حتی اگر آنها را به صورت تک‌گونه نگهداری کنید می‌توانید در همان تانکی که از آنها نگهداری می‌کنید گوپی‌های خود را نیز در همانجا با کمی پیش‌بینی و تدابیر تکثیر کنید. بسته به تعداد ماهیان خود چه تک‌گونه و چه به صورت جمعی با سایر ماهیان تانک مناسبی را در نظر بگیرید و دمای آب را روی ۲۶ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و پ-هاش را نیز خنثی در نظر بگیرید که برای گوپی‌ها و اکثر ماهیان رایج آب شیرین دما و پ-هاش مناسبی است.

پوشش گیاهی برای تانک گوپی‌های شما بهترین دکوربندی برای آنهاست و گوپی‌ها از شنا بین گیاهان لذت خواهند برد و اگر این گیاهان از نوع طبیعی انتخاب شود برای آنها بسیار مطلوب‌تر است. اگر گوپی‌ها را به صورت تک گونه نگهداری می‌کنید و می‌خواهید در همان تانک نگهداری، گوپی‌ها را نیز تکثیر کنید تا می‌توانید از گیاهان متراکم در کف آکواریوم خود استفاده کنید تا نوزادان در کف بین گیاهان مخفی شوند ولی اگر می‌خواهید به صورت مجزا آنها را تکثیر کنید ادامه مطالب را  در قسمت تکثیر این گونه در "تکثیر ماهی گوپی" بخوانید.

مشخصات ماهی گوپی

سایر نکاتی را که می‌توان برای نگهداری آنها عرض کرد تا به مشکلی برنخورید انتخاب هم تانکی برای آنهاست که در صورتی که می‌خواهید گوپی‌ها را به طور گروهی با سایرین نگهداری کنید بهتر است از ماهیان کاملا صلح‌جو و گیاه‌خوار استفاده کنید گوپی‌ها را می‌توانید با هم خانواده‌های خود مانند سوارتل، پلاتی، مولی و دیگر ماهیان صلح‌جو و گیاه‌خوار مانند تتراها، گورامی‌ها، کریدوراس، لوچ‌ها و گربه ماهیان بی‌آزار مانند لجن‌خوارها نگهداری کنید ولی توجه کنید در خانواده گیاه‌خواران هم بعضی ماهیان تحمل یکدیگر را ندارند و یا دائما شیطنت می‌کنند و می‌توانند به گوپی شما آسیب برسانند که در رده گیاه‌خواران می‌توان به بارب‌ها اشاره کرد که سردار آنها تایگر بارب است که به ماهیانی با دم و باله زیبا و بلند همچون گوپی و حتی انجل‌ها رحم نمی‌کند و مدام در تعقیب آنها جهت گاز گرفتن حرکت می‌کند و احتمالا گوپی شما را از بین می‌برد.

بیشتر بدانیم:

ماهی مولی (Molly Fish)

ماهی سیکلید گلد تریماکو (Gold Trimacu)

ماهی تایگر بارب

تغذیه گوپی‌ها

گوپی‌ها همانند سایر زنده‌زاها همه‌چیز خوارند و می‌توانید هر غذایی مانند غذاهای خشک و حتی گوشتی به آنها بدهید. بعضی اوقات دل گاو چرخ شده در زمان تکثیر برای تولیدمثل موفق نیز برای آنها توصیه می‌شود. در کل آنها گیاه‌خوارند و هر آنچه به ماهیان گیاه‌خوار خود می‌دهید می‌توانید به گوپی‌های خود نیز بدهید به شرط آنکه اندازه غذا طوری باشد که آنها بتوانند بخورند.

ماهی گوپی

منبع: onlypet.ir