اسب نژاد الدنبورگ

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسب نژاد الدنبورگ (Oldenburg horse) سنگین‌ترین اسب خون‌گرم آلمان در اصل به عنوان اسب کالسکه در ناحیه‌ای بین رود وسر و هلند پرورش  یافت.

نژاد اسب موردنظر خود را بیابید

این نژاد نام خود را از کنت آنتون کونتر ون الدنبورگ گرفته که در پرورش این اسب نقش موثری را ایفا کرد و نریان ایتالیایی و اسپانیایی را با نژاد بومی آمیزش دادند و در نتیجه اسب بزرگی به ارتفاع 173سانتی‌متر با جثه‌ای نسبتاً سنگین به وجود آوردند. این اسب بر خلاف اکثر اسب‌های بزرگ بلوغ زودرسی داشت که این ویژگی آن را به عنوان اسب کاری محبوبی مطرح کرد.

اسب آلمانی الدنبورگ

این اسب‌ها به عنوان اسب‌های کالسکه در عصر حمل و نقل موتوری در اوایل قرن بیستم مورد قبول واقع شدند. در این زمان پرورش‌دهندگان ضرورت تغییر کارایی اسب الدنبورگ را دریافتند و به تولید اسب کاری برای مزرعه اقدام کردند. در سالیان اخیر پرورش‌دهندگان این اسب‌ها بیشتر با استفاده از خون تروبرد و برخی دیگر از اسب‌ها مانند سل فرانسیس اسبی تولید کرده‌اند که به طور قابل ملاحظه‌ای خالص‌تر از اجداد خود هستند.

اسب الدنبورگ

همچنین این اسب در مسابقه‌های ورزشی بسیار توانمند است و با زین هم خوب فعالیت می‌کند. اسب الدنبورگ هنوز در مقایسه با اسب‌های خون‌گرم دیگر بزرگ است ولی بسیاری از خصوصیات اسب کالسکه نظیر شانه راست و قسمت پشتی طویل را از دست داده است. اسب‌های الدنبورگ به کشورهای بسیاری صادر شده و در ایالات متحده محبوبیت خاصی به دست آورده‌اند.

خصوصیات اسب الدنبورگ

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب‌های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران