سگ مینیاتور پینچر

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ مینیاتور پینچر سگی است با جثه کوچک، عضلانی و پوشش نرم و براق. پاهای جلویی صاف، پنجه‌ها کوچک و شبیه به پنجه گربه می‌باشد. ماهیچه‌ها قدرتمند و به تناسب خوبی در مقایسه با بدن سگ قرار دارد. دارای دندان‌های منظم و چشمان تیره و براق است. پوشش خارجی کوتاه مینیاتور پینچر به رنگ‌های قرمز، مشکی، سرخ و شکلاتی یافت می‌شود. این نژاد مهارت زیادی در دویدن با سرعت بالا دارد.

خلق و خوی سگ مینیاتور پینچر

مینیاتور پینچر سگی کوچک، سرسخت و بسیار وابسته می‌باشد. این نژاد مغرور و شجاع علاقه زیادی به پارس کردن دارد. نسبت به صاحبش باوفا، هوشیار و پر انرژی است. بسیار شجاع و سرزنده و بطور کلی خصوصیات نژادهای بزرگ را در یک جثه کوچک دارا می‌باشد. سگ مدافعی است و می‌تواند گاهی اوقات نسبت به سایر سگ‌ها حالت تهاجمی پیدا کند اما غالباً رفتار آرامی نسبت به کودکان و سایر حیوانات خانگی دارد.

اصولاً با غریبه‌ها خو نمی‌گیرد، که این خصوصیت بسته به چگونگی تربیت آن از سنین پایین دارد. استعداد زیادی در آموختن دارد و سرعت یادگیری بالا و علاقه زیادش به اطاعت کردن از دستورات صاحبش بی‌نظیر می‌باشد. این نژاد علاقه زیادی به جویدن اشیاء کوچک دارد و باید مراقب بود تا خوردن تکه‌های کوچک منجر به خفه شدن حیوان نگردد.

خلق و خوی سگ مینیاتور پینچر

وزن و ارتفاع

وزن در نرها: (4-5) ک.گ، در ماده‌ها: (4) ک.گ

ارتفاع در نرها: (25-30) س.م، در ماده‌ها: (25-28) س.م

بیشتر بدانیم:

سگ نژاد آفن پینچر (Affenpinscher)

آشنایی با سگ‌های تریر

مشکلات سلامتی

سگ بسیار سلامتی است. مشکل و بیماری خاصی قابل ذکر نمی‌باشد.

شرایط نگهداری سگ مینیاتور پینچر

شرایط نگهداری سگ مینیاتور پینچر

برای نگهداری در آپارتمان مناسب می‌باشد، اصولاً در داخل خانه فعال است و نیازی به حیاط ندارد. مینیاتور پینچر باید نسبت به سرما محافظت شود.

فعالیت بدنی

این نژاد به فعالیت بدنی زیادی نیاز ندارد اما دویدن و بازی بصورت منظم پیشنهاد می‌شود. قبل از آزاد کردن سگ برای بازی و دویدن از محصور بودن محوطه اطمینان حاصل نمائید تا از فرار و ناپدید شدن ناگهانی او جلوگیری شود.

طول عمر

حدود 15 سال یا بیشتر.

سگ نژاد مینیاتور پینچر

آراستن

موهای کوتاه، صاف و زیر مینیاتور پینچر برای آراستن آسان می‌باشد. برس کشیدن و استحمام در مواقع ضروری پیشنهاد می‌شود. ریزش مو در این نژاد متوسط می‌باشد.

تاریخچه نژاد مینیاتور پینچر

بر خلاف اعتقاد عمومی مردم جد مینیاتور پینچر نژاد دابرمن نمی‌باشد و در حقیقت قدمت مینیاتور پینچر بیشتر از دابرمن است. موطن این نژاد آلمان می‌باشد و اجداد او را تریرها و German Pinscher تشکیل می‌دهند. این نژاد برای کنترل جمعیت و شکار موش‌ها خصوصاً در اسطبل‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین ممکن است نژاد Italian Greyhound در به وجود آمدن این سگ کوچک و پرسرعت دخیل باشد. کلمه Pinscher در زبان آلمانی به معنای تریر می‌باشد.

گروه

سگ‌های عروسکی.  تریرها.

تاریخچه نژاد مینیاتور پینچر

گردآوری و ترجمه: تانیا مهرآرا - باشگاه اطلس دام پارسیان