نظارت بر اجرای درست بایوسکیوریتی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آیا در مرغداری شما کارهای «بیوسکیوریتی» به همان خوبی که خیال می‌کنید انجام می‌شود؟

در هر منطقه‌ای که باشید، این احتمال وجود دارد که سطح بیوسکیوریتی مرغداری خود شما، یا مرغداری‌های همسایه شما در منطقه، به خوبی انجام نمی‌گیرد.

بیوسکیوریتی تنها به منزله پاکیزگی و بهداشت نیست، بلکه مجموعه کارهایی است که باید در یک مرغداری انجام بگیرند تا ایمنی، تندرستی، و کارآیی مرغ‌ها در تولید را تضمین کنند.

گزارش‌ها از مشکلاتی سخن می‌گویند که مرغداری‌ها در بسیاری از کشورها در اجرای برنامه بایوسکیوریتی با آنها روبرو هستند اما صاحبان و مدیران مرغداری‌ها از این مشکلات آگاهی ندارند.

به گفته خانم پروفسور Vaillancourt Pierre-Jean استاد علوم دامی دانشگاه مونترال در کانادا، انجام برنامه‌های بیوسکیوریتی در بسیاری از مرغداری‌ها ناکافی و ناقص است.

پروفسور Vaillancourt و دکتر Racicot Manon که برای یک دوره بسیار طولانی، انجام برنامه‌های بیوسکیوریتی مرغداری‌ها در بسیاری از کشورها را به صورت رسمی یا غیررسمی زیر نظر داشته‌اند و بررسی کرده‌اند و می‌گویند که انجام این برنامه در کشورهای آمریکا، کانادا، کشورهای اروپایی، آفریقایی و فراتر از آنها به همین وضع است. به گفته آنها مشکلات در انجام این برنامه، یک مشکل فرهنگی نیست، بلکه یک مشکل انسانی است.

مهم این است که برنامه بایوسکیوریتی، به درستی و با دقت کامل، و در همه احوال، به انجام برسد. خانم Vaillancourt می‌گوید در فرانسه، در سال 2015 موارد شیوع آنفلانزای طیور به تنهایی از کل موارد شیوع این بیماری در دوره طولانی 1939 تا 2015 بیشتر بوده است. این در حالی است که دولت فرانسه بودجه‌ای به مبلغ 390میلیون یورو برای کارهای کنترل‌کننده این بیماری اختصاص داده است. وی تأکید می‌کند که انجام کامل دستورالعمل‌های بیوسکیوریتی می‌تواند بخشی از راه حل این مشکل باشد.

چرا برنامه‌های بیوسکیوریتی ناقص انجام می‌شوند؟

در بررسی و زیر نظر داشتن مرغداری‌ها در بسیاری از کشورهای جهان، خانم پروفسور Vaillancourt و دکتر Racicot به نقاط ضعف مشترک انجام برنامه‌های بیوسکیوریتی مرغداری‌ها پی بردند و بهترین روش‌ها را برای پیشگیری از نقص انجام برنامه‌ها پیشنهاد دادند.

یکی از موانع مهم، باور نداشتن به اهمیت کارهای بیوسکیوریتی است. پروفسور Vaillancourt می‌گوید:

«بارها و بارها، من با چشم خودم دیدهام که مرغدار می‌داند که من در این زمینه تخصص دارم، و در مرغداری او ایستاده‌ام و نگاه می‌کنم، اما حتی یک کار کوچک اضافی برای بهبود بیوسکیوریتی انجام نمی‌دهد و به جای آن، تنها به تعریف و تمجید من می‌پردازد و از کارهایی که باید انجام بگیرد سخن می‌گوید، ولی همان‌ها را در دستورالعمل مرغداری نمی‌گنجاند، و می‌داند که چگونه می‌تواند مرا از سر خود باز کند. اینها نمی‌دانند که ممکن است خودشان منشأ احتمالی شیوع بیماری‌ها باشند».

بیشتر بدانیم:
بیوسکیوریتی در مرغداری‌ها
نقش انسان‌ها در شیوع بیماری‌های طیور
امنیت زیستی در مزارع پرورش طیور بر پایه شناسایی و رفع منابع آلودگی

انجام برنامه‌های بیوسکیوریتی

نخستین گام‌های اجرایی

کارهای پیشنهادی بر پایه تحقیقات این دو پژوهشگر، برای آموزش کارکنان شما:

1- هدف این باشد که محوطه مرغداری، برای همه کس، و در همه وقت، یک منطقه خطر تلقی شود.

2- به کارکنان مرتباً یادآوری کنید که کارهای بایوسکیوریتی به همان اندازه دیگر کارهایی که بر عهده دارند، برای مرغداری اهمیت دارد.

3- هرچند آشکار به نظر می‌رسد، اما خود شما همه دستورالعمل‌ها را در حضور کارکنانتان با دقت انجام دهید، و از آنها بخواهید که این دستورالعمل‌ها را همواره انجام دهند.

هر سه ماه یکبار یک برنامه آموزشی دیگر برای یادآوری دستورالعمل‌ها برگزار کنید. این کار را هر زمان که می‌بینید دستورالعمل‌ها به خوبی انجام نمی‌شوند، تکرار کنید.

4- تأکید کنید که دستورالعمل بیوسکیوریتی باید در هر بار که هرکس به مرغداری می‌آید با دقت رعایت شود، و مهم نیست که این کار چه اندازه زمان می‌برد.

5- کارکنانی را که دستورالعمل‌ها را با دقت بسیار انجام می‌دهند شناسایی کنید، به آنها پاداش بدهید، و از آنها برای آموزش دیگران، استفاده کنید.

کار گذاشتن موانع فیزیکی

1- با قرار دادن یک نیمکت، در، یا دیوار، در ورودی مرغداری، کارکنان یا بازدیدکنندگان را وادارید از آنجا به بعد باید دستورالعمل‌های بیوسکیوریتی را با دقت انجام دهند. اطمینان یابید که در اتاق تعویض لباس، فضای لازم برای تعویض لباس دو نفر، و انجام دستورالعمل‌ها فراهم باشد. اگر لازم باشد، باید با کارهای ساختمانی، این فضای کافی را ایجاد کنید. اطمینان یابید که وسایل لازم (دستشویی، مواد شوینده دست، چکمه، لباس سرتاسری و مانند این‌ها) به اندازه کافی در همه وقت در این اتاق فراهم و دسترسی به آنها آسان باشد.

2- به همه درهای ورودی و خروجی منطقه بیوسکیوریتی، فهرست نوشته شده کارهایی که باید انجام شوند را به صورت «چک لیست» بچسبانید، به گونه‌ای که به خوبی دیده و خوانده شوند و کارکنان بتوانند کارهای خود را با آنها انطباق دهند.

استخدام

کسانی را استخدام کنید که آمادگی انجام این کارها را داشته باشند.

پروفسور Vaillancourt و دکتر Racicot با مشورت یک روانشناس، سه ویژگی افراد را که به انجام خوب کارها در سطح بالا ارتباط دارند را پیشنهاد می‌کنند: مسؤولیت‌پذیری، عقلانیت، و مرد کار بودن.

عقلانیت به معنای برخورد عقلانی با کارها، و منطقی بودن است. احتمال بیشتری هست که کسانی که از این ویژگی برخوردار هستند، بتوانند با انجام کارها و برنامه‌های پیچیده، مشکلاتی را که در انجام کارهای بیوسکیوریتی وجود دارند از پیش پا بردارند.

کسانی که مرد کار و اصل میدان هستند به هنگام انجام کارها و چالش با سختی‌های کار، با انرژی وارد عمل می‌شوند. برای برگزیدن مدیر مرغداری یا کارگران مرغداری این نکات را در نظر داشته باشید. سعی کنید با طرح پرسش‌هایی در زمینه تمایلات و شیوه برخورد و تفکر کسانی که برای استخدام با آنها مصاحبه می‌کنید به وجود ویژگی‌هایی که در بالا گفته شدند پی ببرید.

بازدیدکنندگان

به بازدیدکنندگان می‌باید دستورالعمل‌ها را بی‌درنگ آموزش دهید.

اطمینان یابید که آنها را انجام می‌دهند. برای همراهی با بازدیدکنندگان حتماً از کارکنانی که در کارهای بیوسکیوریتی آگاه هستند استفاده کنید.

همه درهای ورودی به مرغداری را همواره بسته بگذارید تا از ورود کسانی که مجوز ورود دارند جلوگیری شود.

مدت زمان بازدید

دکتر Racicot می‌گوید، معمولاً در بازدیدهای کوتاه مدت (کمتر از 17 دقیقه) اشتباهات بیشتری پیش می‌آید. بنابراین مدیر مرغداری می‌باید به بازدیدکنندگان و کارکنان بگوید که محدودیت زمانی ندارند، زیرا دستورالعمل برای بازدید کوتاه مدت، یکسان باید انجام بگیرد.

لباس

این دو پژوهشگر و همکارانشان پی برده‌اند که اگر به لباس توجه شود، می‌تواند منشأ بالقوه آلودگی در مرغداری باشد. آنها می‌گویند هرچند که از میان مرغداری‌هایی که ما بررسی کردیم لزوم پوشیدن لباس سراسری مرغداری را خواستار شده بودند، اما در عمل، بیشتر وقت‌ها از انجام اینکار غفلت می‌کردند.

دفتر گزارش‌ها

ثبت نکردن گزارش بازدیدکنندگان در دفتر گزارش‌ها، و یا دقیق نبودن اطلاعاتی که در این دفتر می‌باید نوشته شود، خطر جدی برای مرغداری به همراه دارد. در کانادا، یک سیستم اینترنتی اتوماتیک برای پیگیری گزارش بازدیدکنندگان وجود دارد و این برنامه در اسپانیا نیز به زودی آغاز خواهد شد.

دوربین‌ها و بازتاب‌ها

پروفسور Vaillancourt و دکتر Racicot می‌گویند پژوهش‌های آنها نشان می‌دهد که نصب دوربین در مرغداری در جایی که دوربین‌ها دیده شود بیهوده است، زیرا کارکنان در جاهایی که زیر دامنه دید دوربین قرار دارند کارها را به خوبی انجام می‌دهند اما پس از آن به عادت پیشین خود برمی‌گردند.

دوربین‌هایی که از دید کارکنان پنهان نیستند را می‌توان به خوبی بکار گرفت، احتمال دارد که کارکنان مرغداری با کار گذاشتن این دوربین‌ها مخالفت کنند مگر این که تنها برای آگاهی مدیران بکار برده شوند.

همکاری در منطقه

این پژوهشگران مناطق محدودی را که در آنها 4-5 مرغداری نزدیک به هم قرار گرفته‌بودند و احتمال انتقال آسان بیماری میان مرغداری‌ها وجود داشت و این که چه کار دست جمعی برای کاستن از خطر انتقال بیماری در منطقه می‌توان انجام داد را بررسی کردند. اندرزی که داده‌اند این است که حتی اگر همه مرغداری‌های منطقه آمادگی برای همکاری نداشته باشند می‌توان از وجود یک شخص واسطه برای گفتگو درباره اقدامات مشترک برای رسیدن به این هدف استفاده کرد. چنین شخص واسطه‌ای می‌تواند با مدیران مرغداری در منطقه گفتگو کند و پیام‌ها را برساند.

دکتر Racicot از مدیران همه مرغداری‌ها میخواهد که همه کسانی که دست‌اندر کار صنعت مرغداری هستند بدانند که بسیاری از کارها باید در همه مرغداری اجرا شوند تا سطح اجرای بیوسکیوریتی به گونه‌ای قابل ملاحظه بالا برود. به گفته وی: هیچ کاری به تنهایی نمی‌تواند مشکلات بایوسکیوریتی ناقص را جبران کند.

منبع: نیکوتک