غلظت مناسب مواد گندزدا

به گزارش «سرویس آموزشی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ همانطور که می‌دانیم استفاده از غلظت‌های استاندارد مواد گندزا برای سطوح، وسایل و ابزار پزشکی در مراکز بهداشتی و درمانی از مسائل بسیار مهم می‌باشد.

اگر ازغلظت‌های کم استفاده گردد تنها صرف وقت و هزینه گردیده و عملاً بر روی پاتوژن‌های بیماری‌زا بی‌اثر می‌باشد و اگر از غلظت‌های بالا استفاده گردد به جز صرف هزینه و ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی باعث بالا رفتن مقاومت میکرارگانیسم‌ها می‌گردد.

بنابراین دانستن غلظت‌های مناسب و اثرگذار بر روی میکروارگانیسم‌ها (علی‌الخصوص پاتوژن‌های بیمارستان) بسیار ضروری می‌باشد.

مهمتر از آن، آشنایی با نحوه رقیق‌سازی محلول‌ها می‌باشد و نمود آن زمانی آشکارتر می‌شود که با رقت‌های مختلف محلول‌های گندزدا روبرو می‌شویم که اگر غلظت محلول مادر 100درصد باشد، مسلماً رقیق‌سازی آن امری راحت است.اما زمانی که بطور مثال بخواهیم ازمحلول مادر با غلظت 6 درصد محلولی با غلظت 0/05درصد (غلظت کلر برای سطوح کم تماس) بسازیم چگونه باید عمل کرد و به ازاء هر لیتر آب چه مقدار از محلول باید ریخته شود.

همانطور که می‌دانیم علی‌رغم به بازار آمدن محلول‌های گندزدای مختلف، هنوز به دلایل بسیاری مانند کاربرد و اثر وسیع‌الطیف کم هزینه بودن، لکه‌بر و سفیدکننده بودن در دسترس بودن و شاید از همه مهمتر آشنایی پرسنل واحد کاری با آن، کلر پرمصرف‌ترین محلول گندزدا می‌باشد. این ماده با غلظت‌های مختلف در حالت‌های مختلف مایع جامد و گاز وجود دارد. در تقسیم‌بندی زیر کلر در گروه هالوژن‌ها قرار دارد.

مهم‌ترین گروه‌ها، عوامل و مواد ضدمیکروبی – شیمیایی عبارتند از:

1- فنل و ترکیبات فنلی.

2- الکل اتیلیک.

3- هالوژن‌ها.

4- فلزات سنگین و ترکیبات آنها.

5- پاک کننده‌ها (دترجنت‌ها)

6- آلدئیدها.

7- استریل‌کننده‌های گازی.

بخش‌های مختلف این مقاله با برچسب «مجموعه آموزشی ضدعفونی‌کننده‌ها، گندزداها» قابل دسترسی است.