لوازم زندگی ایگوانا

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ نگهداری از حیوانات خاصی مثل ایگوانا، به شرایط و لوازم خاصی نیاز دارد که بدون اطلاع از آن نمی‌توان بی‌گدار به آب زد و این خزنده همدم را به خانه آورد. در زیر مهم‌ترین چیزهایی که برای نگهداری از ایگوانا لازم است را مرور می‌کنیم.

محفظه نگهداری ایگوانا

ایگواناهای سبز در طول سال‌های اول زندگی خود با سرعت بسیار زیاد رشد می‌کنند و نیاز به یک خانه‌ای دارند که با اندازه آنها تناسب داشته باشد. فضای شیشه‌ای با حجم ۱۱۰ سانتی‌مترمکعب بهترین اندازه برای شروع است، اما هنگامی که اندازه ایگوانا شما به ۹۰ سانتی‌متر می‌رسد، شما باید فضای زندگی آن را تا ۲۱۰ سانتی‌متر مکعب ارتقا دهید.

اگر حیوان خانگی شما بزرگتر از ۱۲۰ سانتی‌متر باشد، شما به محوطه سفارشی نیاز خواهید داشت تا به راحتی از آن‌ها نگهداری کنید.

یک اصل خوب این است که محوطه ایگوانا شما همیشه باید حداقل ۱٫۵ برابر طول حیوان عرض و ۰٫۷۵ طول حیوان ارتفاع داشته باشد.

در مورد بستر قفس ایگوانا شما می‌توانید هرگونه که علاقه دارید ساده یا فانتزی آن را فراهم آورید. روزنامه‌های ساده و یا کاغذهای ساده بسته‌بندی هم حتی قابل استفاده هستند. فقط به خاطر داشته باشید که هر نوع بستری که شما انتخاب می‌کنید، باید تمیز و قابل تعویض باشد.

نکته خوب این است که ایگواناها تمایل دارند در همان محل کار دفع را انجام دهند، که این امر باعث ساده‌ترشدن تمیزکاری بستر می‌شود.

یکی دیگر از گزینه‌های مورد استفاده به عنوان بستر، پلت یونجه است. ارزان قیمت، جاذب است و می‌تواند به راحتی توسط حیوان خورده شود و مشکلی پیش نیاید.

شاخه‌ها و پناهگاه

ایگواناهای سبز مارمولک‌های درختی هستند، به این معنی که آنها دوست دارند روزهای خود را روی درختان و شاخه‌ها سپری کنند. بنابراین بسیارمهم است که شاخه‌هایی را به عنوان محل استراحت و آفتاب گرفتن برای ایگوانا فراهم آورید.

شاخه‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنید که آنها به صورت مورب در سراسر قفس حیوان قرار گیرد. اجازه دهید بین شاخه‌ها فضای خالی باشد تا نور به بدن حیوان برسد اما یه این گونه هم نباشد که دائماً در معرض نور شدید باشد تا دچار سوختگی شود.

زمانی که ایگوانا را به عنوان حیوان خانگی جدید به خانواده اضافه کردید، مهم است که در ابتدا یک مکان مخفی ایجاد کنید. به ایگوانا اجازه دهید تا با مکانی که درآن قرار گرفته احساس راحتی کند سپس می‌توانید آن فضای مخفی را از بین ببرید و حیوان را در کنار خود نگه دارید.

بیشتر بدانیم:

تغذیه و نگهداری خزندگان

نور و گرما

مسلماً درجه حرارت مهمترین عامل برای موفقیت در رشد و نگهداری ایگواناهای سبز است.

همانند سایر خزندگان، حفظ درجه حرارت مناسب بدن برای سوخت وساز حیوانات ضروری است. همیشه اطمینان حاصل کنید که نور و حرارت به میزان کافی در زیستگاه ایگوانا خود دارید.

برای هضم صحیح مواد غذایی، ایگواناهای سبز باید قادر به افزایش درجه حرارت بدن خود تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد باشند. شما می‌توانید درجه حرارت مناسب را با قرار دادن یک لامپ خارج از محفظه ایجاد کنید و با آن محفظه را به محیطی گرم تبدیل کنید.

از چند عدد دماسنج استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که دما در همه‌جا یکسان است و همچنین مطمئن شوید که دما در نزدیکترین نقطه با لامپ هم هیچ وقت به ۳۸ درجه سانتی‌گراد نرسد.

سنگ‌های داغ برای تولید گرما به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. ایگواناهای سبز با سنگ‌های گرم خوب رابطه برقرار نمی‌کنند. آنها می‌توانند سبب سوختگی‌های حرارتی شوند به خاطر این که بدن حیوان بیش از حد در کنار حرارت آن‌ها قرار می‌گیرد.

در حیات وحش، ایگواناهای سبز با تنظیم خود به سمت خورشید، دمای بدن خود را تنظیم می‌کنند نه اینکه خود را لابه‌لای سنگ‌ها و سطوح گرم فرو ببرند.

در حالی که بسیاری از متخصصان ایگوانا بدون استفاده از اشعه فرابنفش در نگه‌داری آن به مدت ۱۰ سال یا حتی بیشتر موفقیت‌هایی کسب کردند اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش می‌تواند به تولید ویتامین دیدر بدن حیوان بسیار کمک کند.

رطوبت هوا

ایگواناهای سبز از رطوبت ۷۰ تا ۸۰ درصدی بسیار لذت می‌برند که شما می‌توانید با قرار دادن یک کاسه بزرگ آب آشامیدنی سالم این رطوبت ایده‌آل را ایجاد کنید.

بهتر است که یک رطوبت سنج برای اطمینان از حفظ سطح رطوبت مناسب محفظه قرار دهید.

با وجود مراقبت مناسب، تغذیه و کمی‌عشق ورزیدن شما باید سال‌های زیادی از داشتن ایگوانای سبز خود لذت ببرید.

منبع: سلامت وت