رفتار شناسی تمساح و کروکودیل

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بسیاری از مردم فکر می‌کنند که تمساح‌ها و کروکودیل‌ها، شکارچیان منزوی هستند که در کمینگاه خود، در آب مخفی می‌شوند. اما در واقع آنها زندگی اجتماعی استثنایی دارند که با زندگی دیگر خزندگان کاملاً فرق دارد. 

انتقال پیام‌ها در تمساح و کروکودیل

تمساح‌ها و کروکودیل‌ها، پیام‌ها را با اصوات، زبان بدن، بوکشیدن و لمس کردن به یکدیگر انتقال می‌دهند. هنگامی‌که یک بچه تمساح متولد می‌شود، یاد می‌گیرد که چطور این علائم را بفهمد؛ درست مثل انسان که از دوران بچگی به او آموزش داده می‌شود که علائم انسانی (مثل لبخند و احساسات دیگر) را درک کند.

اصوات

تمساح‌ها و کروکودیل‌ها برای صحبت کردن با یکدیگر از تارهای صوتی خود استفاده می‌کنند. آنها حتی زمانی‌که از تارهای صوتی خود استفاده نمی‌کنند، قادرند صداهای دیگری تولید کنند؛ درست مثل انسان‌ها که هنگام کف زدن و یا سوت زدن، از تارهای صوتی خود استفاده نمی‌کنند. 

یکی از معمول‌ترین صداهایی که بیشتر انواع تمساح‌ها و کروکودیل‌ها تولید می‌کنند، ضربه دست یا سر در آب است. بدین ترتیب که سرشان را از آب بیرون آورده، سپس دهانشان را می‌بندند و به سطح آب ضربه می‌زنند.

بیشتر بدانیم:
پرورش صنعتی تمساح و کروکودیل (بخش اول)
آشنایی با بیماری‌های تمساح و کروکودیل
اثرات درمانی خون تمساح

تمساح‌ها و کروکودیل‌های پر سروصدا

بعضی از انواع تمساح‌ها و کروکویل‌ها، همزمان با بزرگ شدن، پرسروصداتر می‌شوند. صدای نعره و غرش پر سروصداترین انواع تمساح‌ها یعنی تمساح آمریکایی از 4/15087 متری شنیده می‌شود و به بلندی صدای ملخ یک هواپیمای کوچک است. زمانی که یک تمساح یا کروکودیل شروع به نعره زدن می‌کند، بقیه تمساح‌ها و کروکودیل‌ها نیز به او ملحق می‌شوند، که این همخوانی (نعره دسته جمعی) معمولاً‌ اوایل صبح و اواخر بعد از ظهر فصل‌های جفت‌گیری، بیش از نیم ساعت طول می‌کشد. حتی دانشمندان قادرند تمساح‌های خاص را از نوع نعره‌هایشان، تشخیص دهند؛ بنابراین پیدا کردن رد همنوعان و جفت‌های مناسب برای تمساح‌ها کار آسانی است.

تمساح‌ها به راحتی می‌توانند با یکدیگر صحبت کنند. نرها و ماده‌ها به هنگام معاشقه، صدای خرخری شبیه به سرفه از خود تولید می‌کنند. آهسته غریدن آنها کمتر حالت دوستانه دارد و معمولاً‌ خبر از جنگ می‌دهد. 

تمساح‌ها و کروکودیل‌های بالغ برای جواب به تمساح‌ها ی کوچکتر، خر خر می‌کنند و هنگامی‌که یک مهاجم (دشمن) نزدیک می‌شود، هوهو می‌کنند.

منبع: keshavarzibist.blogfa.com