حساسیت به حیوانات خانگی و انتقال بیماری

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ نگهداری از حیوانات اگرچه در نگاه اول خالی از دردسر به نظر می‌رسد، ولی واقعیت این است که حیوانات خانگی می‌توانند باعث انتقال بسیاری از بیماری‌ها شوند.

امروزه بسیاری از افراد انواع حیوانات را در خانه نگهداری می‌کنند، این گونه افراد اغلب از خطرات ناشی از نگهداری حیوانات خانگی و تماس نزدیک با آنها بی‌اطلاع‌اند. در این مطلب با دغدغه‌های نگهداری از حیوانات خانگی آشنا شوید.

با شنیدن کلمه «حیوان خانگی» آنچه معمولاً در ذهن همه مردم شکل می‌گیرد، نگهداری حیوان‌های مانند سگ، گربه، خرگوش، همستر، ماهی‌های آکواریومی و نهایتاً لاک پشت یا پرندگانی نظیر قناری، مرغ عشق، کبوتر، مرغ، خروس و جوجه است.

بیشتر ما تصورمان از این کلمه حیوان‌هایی است که چند دهه‌ای از نگهداری آن‌ها در خانه‌های ویلایی و باغ‌ها می‌گذرد. اگرچه نگهداری همین حیوان‌ها هم در مجتمع‌های چند واحدی منع قانونی و اجتماعی دارد. متاسفانه با مرور زمان، جامعه ما دچار تغییرهای زیادی شده است که یکی از این تغییرها، هنجارهای فرهنگی بوده که این روزها به ناهنجاری‌هایی چندجانبه تبدیل شده است، به گونه‌ای که بسیاری از مردم ناآگاه نسبت به مقررات شهرنشینی نه تنها به نگهداری حیوان‌هایی مانند سگ و گربه اکتفا نکرده‌اند، بلکه اقدام به نگهداری حیوان‌های رنگ و وارنگی مانند ایگوانا، سمندر، آفتاب‌پرست، سنجاب، مار پیتون، میمون، سوسمار، شیر، بچه خرس و پلنگ و پرندگانی مانند جغد، شاهین، عقاب و قرقی در خانه‌های آپارتمانی خود کرده‌اند، غافل از اینکه این کار ممکن است، عواقب ناگواری درپی داشته باشد.

از میان حدود 1700 عامل بیماری‌زا، 832 عامل از طریق حیوان‌ها به انسان منتقل می‌شود. بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان باید قابل پیشگیری و کنترل باشد و گرنه می‌تواند عواقب غیرقابل جبرانی داشته باشد. مثلا اخیراً یک نوع میمون به نام رزوس در کشور فروخته می‌شود که حیوان بومی و خیابانی در پاکستان و هند است. بیماری مشترک این حیوان و انسان، اساساً غیرقابل پیشگیری است زیرا ممکن است بیماری میمون در خود حیوان فاقد علامت باشد ولی سرایت آن، باعث مرگ انسان می‌شود.

همچنین جوندگانی مانند موش‌ها، خرگوش، همستر (جانوری شبیه موش) و راسو نیز می‌توانند بیماری سالمونلا و ویروس لنفوسیتیک کریومننژیتیس را منتقل کنند. این بیماری می‌تواند باعث سردرد، تب، استفراغ و گلودرد شود. همچنین تورم اعصاب در این بیماری منجر به کرختی و بی‌حسی در بازو‌ها یا پا‌ها شده و تورم مغز (آنسفالیت) نیز موجب مشکل‌های یادگیری، گیجی و زوال عقل می‌شود. در زنان باردار نیز ممکن است منجر به سقط جنین یا آسیب به آن شود.

ماهی‌ها و دوزیستانی مانند قورباغه و وزغ نیز که در آب زندگی می‌کنند، می‌توانند باکتری‌هایی را که باعث بیماری در افراد می‌شوند، منتقل کنند، از جمله عفونت سالمونلایی می‌تواند از آب آکواریوم‌ها انتقال پیدا کند.

اگرچه بیماری‌هایی که با لمس یا نگهداری پرندگان به وجود می‌آیند نادرند اما انواع پرندگان نیز می‌توانند میکروب‌هایی را به انسان انتقال دهند. به عنوان مثال، جوجه‌ها و اردک‌ها می‌توانند باکتری سالمونلا را انتقال دهند. همچنین انواع طوطی‌ها، باکتری کلامیدیاسی تاچی را انتقال می‌دهند که عامل ایجاد بیماری سیتاکوزیس است. همچنین نوعی بیماری انگلی موسوم به کریپتوکوکوزیس می‌تواند از طریق فضولات کبوتر‌ها انتقال یابد که باعث عفونت‌های ریوی و زخم‌های پوستی می‌شود.

بیشتر بدانیم:

نگهداری از حیوانات خانگی، احتمالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

تب نگهداری «رزوس» به عنوان حیوان خانگی

روش‌های کنترل جمعیت در حیوانات خانگی، عمر آنها را افزایش می‌دهد!

توکسوپلاسموز نیز یکی از بیماری‌های منتقل شونده توسط گربه‌هاست که از انگلی موسوم به توکسوپلاسمیلا و از طریق مدفوع حیوان انتقال می‌یابد. بیماران تحت مداوای سرطان و افراد با سیستم ایمنی ضعیف، مستعد ابتلا به این بیماری هستند. توکسوپلاسموز در زنان باردار می‌تواند منجر به سقط جنین شود. عفونت پلیگ (پرسینیاپستیس)، عفونت باکتریایی دیگری است که می‌تواند از طریق گزیدن کک، از حیوان‌های مانند گربه و جوندگان به انسان منتقل شود. علایمی مانند تب، لرز، ضعف، تورم و درد غدد لنفاوی و نیز عفونت ریه‌ها در این بیماری آشکار می‌شود. عفونت می‌تواند به سایر بخش‌های بدن نیز برسد و چنانچه بیماری بلافاصله درمان نشود، ممکن است منجر به مرگ شود.

عامل بیماری دیگری که از طریق خراشیدگی‌ها و گازگرفتگی‌های گربه انتقال می‌یابد، بروتونلاهنسلا نامیده می‌شود که بیماری CSD را ایجاد می‌کند که باعث تورم غدد لنفاوی، تب، سردرد، بی‌اشتهایی، بیماری‌های کبدی و زخم‌های پوستی می‌شود.

عفونت ناشی از کوکسیلا برنتی (تب کیو) نیز بیماری باکتریایی دیگری است که از طریق گربه‌ها انتقال می‌یابد. همانند سگ‌ها، بیماری‌های باکتریایی از قبیل عفونت ناشی از کمپیلوباک تر، کریپتوسپوریدیوم ریدیوزیس، دیپلیدیوم، لپتوسپیروزیس، بیماری ویروسی هاری و بیماری انگلی ناشی از کرم‌های قلابدار و کرم‌های حلقوی نیز می‌تواند از طریق گربه‌ها به انسان منتقل شود.

کمپیلوباکتر یکی از باکتری‌هایی است که از طریق مدفوع سگ‌ها انتقال می‌یابد و می‌تواند باعث عفونت دستگاه گوارش و عوارضی مانند اسهال، اسهال خونی، تب، دردهای شکمی، تهوع، استفراغ و در موارد نادر نوعی بیماری در سیستم عصبی شود.

لپتوسپیرا نیز باکتری دیگری است که عامل بیماری لپتوسپیروز است و انتقال آن از سگ‌ها به انسان می‌تواند علایمی شبیه به آنفلوآنزا ازجمله تب ناگهانی، سردرد شدید، قرمزی چشم‌ها، دردهای عضلانی، خستگی، تهوع و گاهی لکه‌های قرمزرنگ روی پوست ایجاد کند که معمولاً پس از 13 تا 14 روز دوره نهفته آشکار می‌شوند. این بیماری در موارد حاد می‌تواند باعث نارسایی کبد و کلیه و حتی مرگ شود. باکتری دیگری موسوم به کریپتو سپوریدیوم ریدیوزیس که اغلب از طریق بچه سگ‌ها منتقل می‌شود، علایمی مانند کمپیلوباک تر ایجاد می‌کند.

همچنین لیشمانی، نوعی بیماری انگلی است که می‌تواند از برخی حیوان‌ها، از جمله سگ‌ها به انسان منتقل شود و پوست یا اندام‌های داخلی را درگیر کند. عوارض نوع پوستی آن به صورت زخم‌هایی ظاهر می‌شود که ممکن است دردناک یا بدون درد و همراه با غده‌هایی متورم باشند. در نوع دیگر لیشمانی، اندام‌های داخلی مانند طحال و کبد متورم می‌شوند، چنانچه این فرم از بیماری درمان نشود، می‌تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به مرگ شود.

بیشتر بدانیم:

نگهداری از حیوانات خانگی چگونه به ما کمک می‌کند؟

بیماری‌هایی که حیوانات خانگی به انسان منتقل می‌کنند

حیوانات خانگی چه بیماری‌هایی را همراه خود دارند؟

راهکارهای کاستن حساسیت به حیوانات خانگی

آلرژی به حیوانات خانگی می‌تواند باعث علائمی از جمله عطسه، سرفه و خارش و آبریزش چشم‌ها شود. پیش از آنکه به عنوان آخرین چاره به فکر خلاص شدن از حیوان‌تان بیفتید این توصیه‌ها را به کار ببندید :

- سعی کنید حیوان را در هنگامی که هوا مناسب است در خارج از خانه نگهدارید. اگر حیوان داخل خانه است، به او اجازه ندهید نزدیک اتاق خواب شخصی برود که دچار آلرژی است. 

- از صافی هوا یا تهویه مطبوع برای کاهش گردش مواد آلرژی زا در سراسر خانه استفاده کنید.

- در جارو برقی از فیلترهای HEPA استفاده کنید. 

- افراد دچار آلرژی باید از گرداندن و در آغوش گرفتن حیوانات خانگی اجتناب کنند. 

- با جارو کردن مداوم، گردگیری و شست وشو خانه را پاک نگه دارید.

- پس از هر بار تماس با حیوان دست‌هایتان را کاملاً بشویید.

- فضولات سگ و گربه را روزانه از حیاط جمع کنید، به خصوص در نواحی‌ای که کودکان و حیوانات در آن بازی می‌کنند.

- جعبه شن محل دفع حیوانات را بپوشانید.

- دست کم سالی یک بار حیوانات خانگی را از لحاظ آلودگی انگلی آزمایش کنید.

- برنامه واکسیناسیون باید توسط دکتر دامپزشک و بعد از معاینه دقیق حیوان صورت گیرد. از دادن خود سرانه داروی انگل به حیوان خانگی خود جداً پرهیز کنید. شما می‌توانید با مراجعه به نزدیکترین کلینیک دامپزشکی از آنها درخواست واکسیناسیون و درمان انگلی حیوان خود را کنید.

منبع: namnak.com

حیوانات خانگی ،.بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان