آمینوفیلین Aminophylline تئوفیلین Theophylline

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آمینو فیلین و تئو فیلین برای ازبین بردن سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و تنفس مشکل‌دار استفاده می‌شود. دارو با شل کردن راه‌های هوایی در ریه‌ها و در نتیجه افزایش میزان جریان هوا به ریه‌ها را شامل می‌شود.

چگونه این دارو را استفاده کنم؟

اگر این دارو را دامپزشک برای حیوان خانگی شما تجویز کرده است از آن استفاده نموده و حتما لیبل داخل آن را مطالعه کنید.

نیم ساعت قبل از غذا یا 2 ساعت بعد از غذا دارو خورانده شود. حتما از وجود دسترسی حیوان به آب آشامیدنی سالم پس از خوردن دارو اطمینان حاصل کنید. اگر دارو به صورت مایع است، اندازه‌گیری دوز با مراقبت مناسب فراموش نشود. سعی کنید این دارو در زمان مشخص و تعریف شده به حیوان داده شود.

سعی نکنید داروی بیشتر یا فواصل کمتر را به حیوان دهید. سعی کنید هر دوز دارویی را هر روز به حیوان بخورانید. از قطع کردن ناگهانی دارو بدون مشورت دامپزشک خود اجتناب کنید.

اگر فراموش کردم دارو را در زمان مناسب بدهم چکار کنم؟

در اسرع وقت دوز دارویی را به حیوان بدهید. اگر تقریباً زمان نوبت بعدی آن است، ادامه برنامه منظم دارویی را فراموش نکنید. اگر دوز بعدی فاصله دارد زمان‌بدی را دوباره تنظیم کنید.

چگونه می‌توانم این دارو را نگهداری کنم؟

این دارو را حتماً دور از دسترس کودکان نگه دارید. نگهداری این دارو در یک جای خشک و خنک دور از حرارت و نور مستقیم خورشید در دمای متعادل اتاق کافیست. هیچگاه این دارو را در حمام نزدیک سینک آشپزخانه و یا در مکان‌های مرطوب نگه ندارید.

دارو اگر در گرما و یا رطوبت قرار گیرد خراب می‌شود.

بیشتر بدانیم:

آمپرولیوم %20 (Amprolium)

بوپارواکون (بوتالون)

مکمل غذایی اسب تروکر ای کیو (Trucare EQ)

عوارض جانبی احتمالی داروی آمینو فیلین و تئو فیلین چه هستند؟

شایع‌ترین عوارض جانبی بعد از مصرف حیوان شامل: ضربان قلب سریع‌تر و ناراحتی معده، را تجربه خواهد کرد، اما این عوارض پس از مدتی ناپدید می‌شوند. اگر این علائم باقی بماند، با دامپزشک تماس بگیرید.

دیگر نشانه‌ها شامل تهوع، استفراغ، اسهال، تشنگی بیش از حد، مصرف بیش از حد از مواد غذایی، و افزایش تکرر و ادرار کردن. اگر این علائم باقی بماند، با دامپزشک تماس بگیرید.

سایر عوارض جانبی نیز ممکن است رخ دهد. اگر شما متوجه هرچیز غیرمعمول شدید سریعاً با دامپزشک تماس بگیرید.

آیا تداخلات دارویی وجود دارد؟

برای اینکه از امکان تداخلات دارویی اطمینان حاصل کنید از دامپزشک خود بپرسید که اگر داروهای دیگر به حیوان خانگی می‌دهد آیا تداخلی از نظر خوردن در یک زمان وجود دارد یا خیر.

اغلب دامپزشکان ممکن است دو داروی متفاوت تجویز کنند و گاهی اوقات هم تداخل ممکن است پیش‌بینی شود. در این مورد دامپزشک شما ممکن است دوز متفاوت و یا نظارت بر حیوان خانگی توسط شما یا خود را خواستار باشد.

فنوباربیتال، فنی توئین، سایمتیدین، اریترومایسین، آلوپورینول، thiabendazole، کلیندامایسین، لینکومایسین، عوامل بتا آدرنرژیک مسدود کردن (به عنوان مثال پروپرانولول، آتنولول، متوپرولول، nadolol ، تیمولول)، آلومینیوم و منیزیم آماده‌سازی ضدترشی معده: داروهای فوق به طور بالقوه می‌تواند با آمینو فیلین و تئو فیلین تداخل ایجاد کنند.

اگر حیوان خانگی شما پس از خوردن همزمان یا تکی داروها هرگونه واکنش غیرمعمول یا حتی زمانی که داروهای مختلف با هم داده شده است را از خود نشان داد حتماً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

این داروها مختص حیوانات خانگی و پرندگان می‌باشد و قابل استفاده برای انسان و حیواناتی که انسان از آنها تغذیه می‌کند نمی‌باشد. اطلاعات این داروها ار منابع خارجی بدست آمده و امکان اشتباه یا ترجمه بد یا تفسیر اشتباه وجود دارد و انتشار آنها فقط جنبه اطلاع‌رسانی داشته و دارد. تجویز این داروها فقط از سوی دامپزشکان خبره در حیوانات خانگی یا پرندگان میسر و قابل تهیه از داروخانه‌های دامپزشکی می‌باشد و هر گونه سوء استفاده یا رفتار اشتباه یا استفاده خودسرانه توسط شخص یا اشخاص یا شرکت‌ها یا مواردی از این قبیل و مشکلاتی ناشی از آن به عهده شخص یا اشخاص یا شرکت‌ها و … می‌باشد و هیچ مسئولیتی بر عهده تیم تحقیقاتی و این سایت نمی‌باشد.

منبع: سایت 6019