كیفیت هوا و تهویه در سالن‌های پرورش مرغ گوشتی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ متأسفانه در بسیاری از موارد اجرای تهویه حداقل، مرغداران از به اصطلاح کمبود هوا هراس دارند. با بروز علائم تنفسی ناشی از واکنش واکسن‌ها و بیدار شدن عفونت‌های مایکوپلاسمایی در گله، در اولین ویزیت دامپزشکان، به پدیده‌ای به نام کمبود هوا اشاره می‌شود. بلافاصله به مرغداران به غلط تجویز می‌شود که میزان تهویه را افزایش بدهند. با افزایش تهویه، میزان رطوبت نسبی کاهش یافته و تعادل گرمایی سالن به هم می‌خورد. معمولاً پیشنهاد می‌شود که تایمر فن‌ها خاموش و یک فن به صورت ممتد با اینورتر روشن شود. بلافاصله بعد از این تجویز، دریچه‌ها از کار افتاده و هوای سرد روی سر جوجه می‌ریزد و بیماری تنفسی تشدید شده و تلفات افزایش می‌یابد.

به منظور این که مرغداران ما با استانداردهای کیفیت هوای سالن آشنا شوند و بدانند که متعاقب هر بیماری تنفسی، فاکتورهای کیفیت هوا، تا چه میزان تأثیر دارند، لازم است با پارامترهای کیفیت هوای سالن‌ها در تهویه حداقل، در حضور و یا در غیاب جت هیترها آشنا شویم. 

موارد ارزیابی کیفیت هوای سالن مرغداری:

1- گاز آمونیاک

2- دی اکسید کربن

3- مونو اکسید کربن

4- اکسیژن

5- ذرات گرد و غبار

6- رطوبت نسبی

اصول تهویه در سالن‌های مرغداری

خروج مکانیکی هوا را تهویه می‌گویند و شامل دو قسمت هواده‌ها و هواکش‌ها است. هواده‌ها و هواکش‌ها باید مکمل همدیگر باشند و هوا باید به راحتی اجازه ورود به سالن و خروج از سالن را داشته باشد.

تأثیرات تهویه در سالن:

- خارج کردن بخار آب از سالن 

- خارج کردن گازهای مضر از سالن مانند آمونیاک و دی اکسید کربن

زیادی گاز آمونیاک باعث از بین رفتن مخاط چشم جوجه‌ها و کوری آنها می‌گردد و همچنین گاز آمونیاک مخاط دستگاه تنفسی را نیز از بین برده و باعث ایجاد بیماری‌های تنفسی می‌گردد.

- کاهش گرد و غبار

- کاهش بوی نامطبوع حاصل از تخمیر 

- کنترل دمای محیط

- تأمین اکسیژن مورد نیاز جوجه‌ها

بیشتر بدانیم:

مایکوپلاسما گالی سپتیکم (MG) یا CRD

رطوبت در سالن مرغداری

اهمیت تراکم در مرغداری

بطور کلی یک سیستم تهویه ایده‌آل باید دارای شرایط زیر باشد:

- هوای پاک و تازه و اکسیژن کافی را تأمین نماید.

- گرد و غبار و گاز آمونیاک موجود در آشیانه را خارج کند.

- رطوبت و بخار هوای ورودی به آشیانه را کنترل نماید اگر هوای ورودی سرد باشد قبل از ورود به آشیانه بایستی گرم گردد و اگر هوای ورودی به آشیانه گرم باشد بایستی خنک شود.

تهویه مرغداری به دو صورت طبیعی و مصنوعی صورت می‌گیرد:

تهویه طبیعی:

هوای گرم سبک‌تر از هوای سرد است به همین دلیل همیشه به طرف بالا حرکت می‌کند و از میا درزها، سوراخ‌ها و منفذها و همچنین ازپنجره‌ها، هواکش‌ها و ورودی‌های هوا به راحتی عبور می‌کند و با خود بخار هوا، گرد و غبار و گاز آمونیاک را خارج می‌کند به همان حجم هوا که خارج می‌شود هوا وارد و جایگزین آن می‌گردد.

• تهویه مصنوعی:

میزان و مقدار جابجایی هوا در سیستم تهویه مصنوعی به وسیله هواکش‌ها کنترل می‌شود این سیستم باعث می‌شود که هوای تازه و مطلوب و کنترل شده برای آشیانه فراهم شود ضمن اینکه با استفاده از این روش می‌توان تراکم طیور در واحد سطح را افزایش داد. بطور کلی اگر در طراحی مرغداری صنعتی به امر تهویه توجه کامل مبذول نگردد مسلماً انتظار دستیابی به تولید مناسب حتی با بکارگیری ممتازترین نژآدها نیز وجود نخواهد داشت.

در عمل در سالن‌های پرورش صنعتی نیازمند استفاده صحیح و حساب شده از تهویه مصنوعی هستیم.

انواع روش‌های تهویه مرغداری:

1- سیستم تهویه تونلی: (مناسب مناطق گرم و خشک)

2- تهویه سقفی: (سالن‌های با عرض زیاد و بسیار گرم یا بسیار سرد)

3- تهویه فن جت: (هوای تحت کنترل به کل سالن)

4- تهویه فشار منفی: (روش رایج خروج هوا توسط فن از سالن و ورود هوا از طریق دریچه‌ها)

5- تهویه فشار مثبت: ورود هوا توسط فن و خروج از منافذ سالن

برای مطالعه بخش‌های دیگر نکات فنی پرورش طیور گوشتی کلیک کنید.

منبع: کنسانتره سیمرغ