اسب بلنایز

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسب نژاد بولنایز اسبی رام با رفتار ملایم و زیباترین نژاد اسب سنگین وزن است که به زمان رومیان بر می گردد. این اسب بومی شمال غرب فرانسه است و مانند اسب پرچرون به شدت تحت تاثیر اسبهای نژادهای شرقی بوده و تاثیر اسب عرب در این نژاد بیش از یک بار بوده است.

نژاد اسب موردنظر خود را بیابید

این اسب برای اولین بار توسط سپاه روم وارد فرانسه شد و پیش از حمله به انگلستان ساکن سواحل فرانسه بود. سپس جنگجویان صلیبی اسب های شرقی بیشتری را با خود آوردند. دو اشرف زاده ی بزرگ یعنی رابرت کومت د آرتور و یوستاچی کومت د بولان اقدام به وارد کردن اسب های عربی کردند. در طول قرن چهاردهم برای افزایش بنیه و توانایی این اسبها برای انتقال شوالیه ها و نیز سلاح های سنگین آنها با اسبهایی از آلمان آمیزش داده شدند.

اسب نژاد بلنایز

واژه ی یلنایز به قرن هفدهم و منطقه ی آمیزش و تولید مثل اصلی آن به مناطق ساحلی شمال فرانسه بر می گردد. متاسفانه تعداد این اسبها در طول جنگ جهانی اول به شدت کاهش یافت که علت آن وقوع جنگ در قلب زادگاه این اسب بود. در طول جنگ جهانی دوم کاهش این نژاد هم چنان ادامه یافت. این دو بحران به همراه صنعتی شدن پس از جنگ جهانی دوم این نژاد را در معرض نابودی قرار داد.

خصوصیات اسب نژاد بلنایز

خوشبختانه به علت تلاش های چند فرد متعصب مذهبی و فداکار و جلوگیری از تجارت گوشت این اسب از انقراض آن جلوگیری شد و امروزه برخی از این اسبها در حال کار روی مزارع کوچک دیده می شوند که موثرتر و اقتصادی تر از تراکتورها هستند. علیرغم اندازه و ساختار عظیم این اسب همچنان می توان آثاری از جد نژاد عرب مانند سر کوچک و چشم های بزرگ نافذ و ظاهری زیبا را مشاهده کرد.

اسب بلنایز

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب‌های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران