پرورش صنعتی تمساح و کروکودیل

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بیشتر از یک سوم کشورهای جهان که دارای تمساح و کروکودیل هستند، صنعت واقعی خود را به راه انداخته‌اند. آنها از تمساح‌ها و کروکودیل‌های بومی مزارع، حیات وحش و دامداری‌های خود استفاده کرده، پوست آنها را دباغی می‌کنند، کیف و کفش و غیره تولید کرده و به کشورهای دیگر صادر می‌کنند. 

آنها به جای کسب درآمد ناچیزی از فروش پوست عمل‌آوری نشده گونه‌های بومی خود؛ قادر خواهند بود هم افراد بیشتری استخدام کنند، هم سود بیشتری ببرند و هم باعث پیشرفت اقتصاد کشورشان شوند. درسرتاسر جهان کسانی که مشغول تجارت پوست هستند، امروزه می‌دانند که تهیه پوست تمساح و کروکودیل بسیار محدود است. شکارچیان، خریداران پوست، دامداران، دباغان، شرکت‌های وارد و صادرکننده، طراحان مد و تولیدکنندگان با عاملین اجرای قانون حیات وحش، دانشمندان و طرفداران حفظ محیط زیست، همگی جهت حفاظت از تمساح‌ها و کروکودیل‌های جهان همکاری می‌کنند.

مزارع و دامداری‌ها Farming and Ranching 

در دهه 1960 آن دسته از مردمی که به کار خرید و فروش پوست تمساح مشغول بودند، متوجه شدند که پرورش تمساح و کروکودیل جهت تهیه دائمی پوست بهتر از شکار آنهاست. دولت‌ها و طرفداران حفظ محیط زیست متوجه شدند که احتمال دارد دامداری‌ها و دامپروری‌ها در حفاظت ازگونه‌های بسیار خطرناک، مفید باشند. در این بخش چگونگی پرورش تمساح‌ها و کروکودیل‌ها را در مزارع و دامداری‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم. 

ساخت جایگاه پرورش تمساح و کروکودیل

چگونگی ساختن جایگاه

چه نکاتی را باید هنگام ساختن جایگاه برای تمساح‌ها وکروکودیل‌ها رعایت کنیم؟ 

شاید ساختن جایگاه (زمین محصور) مناسب برای تمساح‌ها و کروکودیل‌ها، مشکل‌ترین بخش نگهداری آنان باشد. 

هنگام ساختن جایگاه باید چند عامل را مد نظر داشته باشید : 

1 – اندازه جایگاه 

2 – چگونگی تقسیم آن به دو بخش خشکی و آب 

3- گرم کردن هوا و آب 

4 – چگونگی تمیز نگه داشتن آب

چون تمساح‌ها و کروکودیل‌ها موجودات نیمه آبزی هستند، بنابراین باید هنگامی‌که نقشه جایگاه آنان را طرح می‌کنید شامل دو بخش خشکی و آب باشد. اگرچه این حیوانات برای دراز کشیدن زیر نور آفتاب، به خشکی نیاز دارند، اما بیشتر وقت خود را در آب می‌گذرانند. 

بچه تمساح‌ها و کروکودیل‌ها به جایی نسبتاً کوچک نیاز دارند اما هنگامی‌که رشد می‌کنند و بزرگتر می‌شوند. متناسب با رشدشان به جایی بزرگتر نیازمند می‌شوند. بنابراین گونه‌های متفاوت تمساح‌ها و کروکودیل‌ها به مقدار متفاوتی از آب و خشکی در زیستگاهشان نیاز دارند. در این بخش،‌ جزئیات مربوط به اندازه جایگاه و چگونگی تشکیل دو منطقه آب و خشکی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم. 

اندازه جایگاه مزرعه پرورش تمساح

اندازه جایگاه به اندازه تمساح‌ها و کروکودیل‌ها بستگی دارد، اما پیش از هر کاری باید سرعت رشد آنان را مدنظر قرار داده و دوام جایگاه را نیز بررسی کنیم، سپس نمودار رشد حیوان را با دوام جایگاه مقایسه کرده و جایگاه مناسب را انتخاب کرده یا بسازیم. 

بیشتر بدانیم:

تکثیر و پرورش کروکودیل و تمساح

تفاوت چرم تمساح و جرم کروکودیل چیست؟

اثرات درمانی خون تمساح

فضای مورد نیاز برای هر تمساح و کروکودیل بالغ

طبق قانون وضع شده در کشور آلمان، برای هر جفت کروکودیل، اندازه طول زمین باید حداقل چهار برابر و عرض زمین،‌ سه برابر طول بزرگترین کروکودیل باشد. همچنین اندازه عرض، طول و عمق آب باید به ترتیب 4،5 و 3/0 برابر طول بزرگترین کروکودیل باشد. 

جایگاه مناسب برای کروکودیل‌های کوچک

می‌توان بچه تمساح‌ها و کروکودیل‌ها و آنها را که تازه متولد شده‌اند در آکواریوم‌های شیشه‌ای نگه داشت که در اندازه‌های متفاوت موجودند. می‌توان این آکواریوم‌ها را یا به صورت پیش‌ساخته از فروشگاه‌های حیوانات خانگی تهیه کرد یا سفارش داد تا آنها را با شیشه‌های ضخیم بسازند. به هر حال آکواریوم‌های شیشه‌ای بهترین جایگاه برای بچه تمساح‌ها و کروکودیل‌ها هستند زیرا هم ارزان و ضد آب هستند و هم راحت‌تر تمیز می‌شوند. بعضی از پرورش‌دهندگان تمساح‌ها و کروکودیل‌ها ترجیح می‌دهند که آنها را در زیرزمین خانه خود نگه دارند که این مسئله ممکن است باعث بروز مشکلاتی مثل ایجاد رطوبت و گرما گردد، که راه ازبین بردن رطوبت هوا، استفاده از دستگاه تهویه است، اما این دستگاه ممکن است منجر به از دست رفتن گرما و خشکی زیاد از حد هوا نیز گردد. 

نوع جایگاه اهمیت زیادی ندارد، اما چیزی که حائز اهمیت بسیاری است:

1 – قابل تمیز و ضدعفونی شدن. 

2 – خشک شدن سریع آب. 

3 – محافظت از حیوانات و آسایش و راحتی آنها.

آیا تمساح‌ها و کروکودیل‌ها می‌توانند به راحتی از جایگاه خود فرار کنند؟

بله اگر فرصتی پیش آید، قادرند فرار کنند. بلندی دیوار جایگاه حائز اهمیت بسیاری است زیرا بیشتر آنان قادرند از دیوارهای کوتاه بالا روند یا بپرند. همچنین جایگاه آنان باید سرپوشیده بوده و از دستگاه تهویه مناسبی برخوردار باشد تا بتوانیم مانع از تلاش آنان برای فرار شویم. در ضمن باید مطمئن شویم که وسایل داخل جایگاه،‌ به گونه‌ای نیست که بتوانند از آن بالا روند و فرار کنند. کایمن‌های کوتوله، بالاروندگان خوبی هستند و تمساح‌ها و کروکودیل‌های بزرگ بقدری قوی هستند که می‌توانند دیوارها و تیغه‌های ضعیف را به راحتی خراب کنند. بعضی از گونه‌ها مثل کایمن‌های کوتوله، کروکودیل‌های کوتوله و تمساح‌های آمریکایی در کندن چاله بسیار ماهرند و اگر پی‌ها به اندازه کافی عمیق نباشند، آنها می‌توانند زیر حصار یا دیوار دور جایگاه را بکنند و فرار کنند. 

وسائل مورد نیاز داخل جایگاه پرورش تمساح

اگر تزئینات و اسباب و وسایل داخل جایگاه بسیار کم باشد، هم تمیز کردن آن آسان‌تر است و هم جایگاه ایمن‌تری برای تمساح‌ها و کروکودیل‌ها خواهد بود. 

اسباب و وسایل داخل جایگاه مثل شن، سنگ، صخره و تنه درخت، اقلام مفید و قابل استفاده‌ای هستند، اما وسائل تزئینی مثل گیاهان و اشیاء دیگر که فقط نقش زیبایی دارند و به آسانی خراب می‌شوند، اقلام غیرضروری هستند که عمل تمیز کردن جایگاه را مشکل‌تر می‌سازند. 

لازم است از ایمن بودن تزئینات و وسایلی که استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید، یعنی مطمئن شوید که تمساح‌ها و کروکودیل‌ها نمی‌توانند آنها را تکان دهند، بشکنند یا به خودشان صدمه وارد کنند. 

در ضمن می‌توان از تزئینات و وسایل داخل جایگاه به عنوان پناهگاه برای تمساح‌ها و کروکودیل‌ها استفاده کرد زیرا برخی از آنان مثل بچه تمساح‌ها و کروکودیل‌ها و کایمن‌ها و کروکودیل‌های کوتوله دائم به دنبال سوراخ یا مخفی‌گاهی در زمین هستند. این پناهگاه‌ها نه تنها به محل زندگی آنها لطمه وارد نمی‌کنند بلکه آنرا زیباتر نیز می‌سازند. مهمترین بخش ساختار یک جایگاه، هیترها و فیلترهای آب هستند که در بخش‌های بعد به مطالعه آنان می‌پردازیم. 

پرورش صنعتی تمساح و کروکودیل (بخش دوم)