سگ آیریش واتر اسپانیل

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ آیریش واتر اسپانیل (Irish Water Spaniel) بزرگترین سگ از نوع اسپانیل‌ها می‌باشد. به رنگ قهوه‌ای تیره یا بنفش یافت می‌شود. موها حالت مجعد، دم بی‌مو و موش مانند و صورت دارای موهای بسیار کوتاه می‌باشد.

دارای پوشش دو لایه است که لایه زیرین پر پشت و متراکم می‌باشد و مانند یک عایق به حیوان کمک می‌کند تا در سردترین آبها نیز احساس سرما و خیسی نکند. گوش‌ها بلند و پوشیده از موهای مجعد است. سینه عمیق اما باریک می‌باشد تا حیوان بتواند به راحتی شنا کند. پاهای جلویی صاف است. پاها در بین پنجه‌ها پره‌دار می‌باشند و در هنگام شنا خیس نمی‌شوند.

خلق و خوی آیریش واتر اسپانیل

آیریش واتر اسپانیل سگی است باهوش، مشتاق، شجاع، لجوج و مستقل. خیلی سریع می‌آموزد و علاقه دارد تا صاحبش را خشنود سازد. برخی از آنها سگ‌های مناسبی برای تمامی اعضای خانواده‌اند حال آنکه برخی دیگر تنها یک نفر را بعنوان صاحب قبول می‌کنند. سگ کاری خوبی می‌باشد و نسبت به سایر سگ‌ها حالت تهاجمی دارد. باید از سنین پایین اجتماعی شود. برای کودکان پیشنهاد نمی‌شود. اصولاً سگ آرامی است و فقط اگر لازم باشد واق‌واق می‌کند. شناگر بسیار قابلی است و حس بویایی قوی دارد.

سگ نژاد آیریش واتر اسپانیل

وزن و ارتفاع

وزن در نرها: (20-30) ک.گ، در ماده‌ها: (20-30) ک.گ 

ارتفاع در نرها: (51-58) س.م، در ماده‌ها: (51-58) س.م

مشکلات سلامتی

مشکل کپل و بیماری‌های چشمی قابل ذکر می‌باشد. اطمینان حاصل نمایید که والدین از لحاظ مشکلات تیروئید معالجه شده‌اند. چرک کردن گوش نیز در این نژاد مشاهده می‌شود.

شرایط نگهداری سگ واتر اسپانیل

به دلیل علاقه زیاد به دویدن و بیرون بودن بهترین مکان برای او محیط بیرون شهری می‌باشد. این نژاد به حداقل یک حیاط متوسط نیاز دارد.

خلق و خوی آیریش واتر اسپانیل

فعالیت بدنی

یک سگ شکاری پر استقامت است به شنا کردن و آوردن شکار علاقه زیادی دارد. آنها همیشه برای پیاده‌روی‌های طولانی آماده می‌باشند.

طول عمر

حدود 10-12 سال.

آراستن

موها به توجه و آراستن زیادی نیاز دارند تا به حالت نمدی در نیایند. معمولاً برای افرادی که نسبت به موی حیوانات آلرژی دارند مناسب می‌باشد. ریزش مو در این نژاد خیلی کم و ناچیز است.

تاریخچه سگ آیریش واتر اسپانیل

تاریخچه سگ آیریش واتر اسپانیل

اگرچه تئوری‌های مختلفی در مورد منشأ این نژاد وجود دارد اما به نظر می‌رسد که این نژاد حاصل جفتگیری پودل و ستر ایرلندی (Irish Setter) یا پودل و Curly Coated Retriever می‌باشد. در حقیقت این نژاد شباهت زیادی به پودل استاندارد قهوه‌ای دارد. در سال 1800 در آمریکا جهت شکار اردک به شهرت رسید تا روزی که نژاد Labrador Retriever جایگزین او شد.

گروه

سگ‌های ورزشی، سگ‌های آمیخته با تفنگ.

توله سگ آیریش واتر اسپانیل

گردآوری و ترجمه: تانیا مهرآرا