نحوه صحیح نوازش سگ‌ها

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ یادگیری نحوه صحیح نوازش سگ، بسیار مهم است. در این مطلب، شما را با رفتارهای صحیح و نادرست در هنگام نوازش کردن سگ‌ها آشنا می‌کنیم.

" من دوست دارم سگم را نوازش کنم و می‌دانم که سگم چه زمانی نوازش می‌خواهد. گاهی سگ‌ها بسیار دوست دارند که بدنشان را به من بمالند؛ این یعنی منتظرند که آن‌ها را نوازش کنم . البته همه سگ‌ها با این شدت از خودشان علامت نشان نمی‌دهند که به دنبال نوازش هستند. زمانی که سگ نژاد ژرمن شپردم را به خانه آوردم، دوست نداشت که بالای سرش را نوازش کنم و خیلی زمان برد تا اجازه بدهد که او را بغل کنم. البته این تجربه‌ای بود که بتوانم یاد بگیرم که چگونه سگ‌ها را نوازش کنم.

در نوازش کردن سگ‌ها، بایدها و نبایدهایی وجود دارد. متاسفانه، بسیاری از ما عادت داریم که با دیدن سگ سریع او را نوازش کنیم، در حالی که ممکن است اصلاً این سگ را از پیش نمی‌شناختیم؛ یا آن که وقتی سگی می‌خواهد نوازشش کنیم، زبان او را متوجه نمی‌شویم یا وقتی می‌خواهد از نوازش کردنش دست بکشیم، باز هم متوجه نمی‌شویم. 

پس چطور می‌توان زبان بدن حیوانات را خواند و متوجه شد که چه زمانی باید او را نوازش کرد؟ چگونه باید سگ را نوازش کرد؟ در این مطلب با هم نحوه صحیح نوازش سگ را یاد می‌گیریم:

سگ‌ها معمولا می‌پذیرند که صاحبشان آن‌ها را نوازش کند اما افراد غریبه برای آن‌ها فرق می‌کنند

خوشبختانه سگ‌ها بسیار دوست دارند که مورد نوازش قرار بگیرند اما انتظار چنین ابراز احساساتی را از سوی غریبه‌ها ندارند؛ درست مثل ما انسان‌ها. وقتی یک دوست، شما را در آغوش می‌گیرد، در مقایسه با زمانی که یک غریبه را ملاقات می‌کنید و شما را در آغوش می‌گیرد، احساس کاملاً متفاوتی دارید. گاهی ممکن است که در یک لحظه خاص، حوصله نداشته باشید که حتی دوستتان هم شما را بغل کند. برای سگ‌ها نیز وضعیت به همین صورت است. پس چطور باید زبان بدن سگ را متوجه شد و او را نوازش کرد؟ اگر سگ به دنبال برقراری ارتباط با شماست و سعی می‌کند دستتان را لیس بزند، به این معناست که می‌خواهد او را نوازش کنید.

نحوه نوازش شما، به نحوه نزدیک شدن شما به سگ بستگی دارد

وقتی سگی را نمی‌شناسید، قطعاً تلاش نکنید که برای نوازش کردن به او نزدیک شوید تا خودش به شما نشان دهد که دوست دارد او را نوازش کنید. هرگز دستتان را به سمت او نبرید تا آن را بو بکشد؛ این کار بسیار اشتباهی است.

خیلی از سگ‌ها دوست ندارند این کار را بکنید و در نتیجه دستتان را گاز می‌گیرند. بهترین کاری که می‌توانید بکنید، این است که بگذارید سگ، خودش به سمت شما بیاید.

زبان بدن شما هم در نوازش سگ مهم است

زبان بدن و موقعیت بدنتان نیز در ارتباط شما با سگ تاثیرگذار است. هرگز نباید یک دفعه به سمت سگ بروید تا او را بغل کنید زیرا تصور می‌کند که به سمت او، از جانب شما حمله شده است. همچنین باید مراقب ارتباط چشمیتان نیز باشید. شاید برای ما طبیعی باشد که عاشقانه به چشم‌های سگ زل بزنیم اما  سگ، این نگاه را به شیوه ما تفسیر نمی‌کند. تصور کنید یکی به سمت شما بیاید، با هم دست بدهید و چند دقیقه به چشم‌های شما زل بزند. مطمئنا حس خوبی پیدا نمی‌کنید.

قاعده کلی این است که وقتی سگی را نمی‌شناسید، زیاد با او ارتباط چشمی‌برقرار نکنید و به او زل نزنید.

بغل کردن سگ

بسیاری از سگ‌ها دوست ندارند که بغلشان کنید. البته شخصیت هر سگی با دیگری متفاوت است اما برای این که سلامت بمانید، سگی را که نمی‌شناسید بغل نکنید. ممکن است که سگ شما یاد گرفته باشد که وقتی او را بغل می‌کنید، عصبانی نشود و یا حتی ممکن است بغل کردن را دوست داشته باشد؛ اما سگ‌هایی که نمی‌شناسید را هرگز نباید بغل کنید.

بیشتر بدانیم:
هشت نشانه از سگ‌هایی که نیاز به توجه بیشتر صاحبانشان دارند
۱۱ کاری که سگ شما از آنها متنفر است
باید و نبایدها در آموزش سگ
نحوه صحیح پیاده‌روی سگ

کدام قسمت از بدن سگ را باید نوازش کرد؟

سگ دوست ندارد ران‌ها، پاها، پوزه، دم و گوش‌هایش را نوازش کنید. البته نوازش کردن پشت گوش‌هایش را دوست دارد. مهم‌ترین قسمتی که سگ دوست ندارد غریبه‌ها آن را نوازش کنند، سرش است. تصور کنید که غریبه‌ای به سمت شما بیاید و مستقیم سرتان را نوازش کند؛ مطمئناً شما هم دوست ندارید.

سعی کنید به جای سر سگ، زیر چانه یا زیر گردن او را نوازش کنید. از پهلوها تا پشت گوش سگ را می‌توانید نوازش کنید و یا منتظر بمانید تا به پشت برگردد و سپس شکمش را نوازش کنید. سگی که به نوازش عادت داشته باشد، به راحتی می‌گذارد گردن و کفل‌هایش را نوازش کنید.

به سگ آموزش دهید که بگذارد غریبه‌ها هم او را نوازش کنند

به سگ یاد بدهید که وقتی غریبه‌ای او را نوازش می‌نماید، تحمل کند. متخصصان تربیت سگ معتقدند که بهترین نوع تربیت سگ، تربیتی است که در آن سگ اجازه بدهد که غریبه‌ها هم او را نوازش کنند و حتی عادت کرده باشد که غریبه‌ها گوش‌ها و پاهای او را نوازش کنند.

بهترین روش، این است که سگ را به نوازش قسمت‌هایی که دوست ندارد، عادت بدهید. با پاها و گوش‌های او بازی کنید و یادش بدهید که تحمل کند. می‌توانید به آن‌ها آموزش دهید که حتی بتوانید به پوزه آن‌ها هم دست بزنید و دندان‌ها و چشم‌هایشان را معاینه کنید. این کار به دامپزشک، کمک بسزایی می‌کند.

با هر بار آموزش، به آن‌ها تشویقی بدهید. به این ترتیب یاد می‌گیرند که اگر چیزی که دوست ندارند را تحمل کنند، به آن‌ها غذا می‌دهید. این آموزش را در برخورد با غریبه‌ها نیز به سگ یاد بدهید.

نشانه‌های عدم علاقه سگ به نوازش شدن چیست؟

اگر سگ دوست نداشته باشد که او را نوازش کنید، بدنش به شدت سفت می‌شود. او نفسش را حبس می‌کند و تمام بدنش سفت می‌شود. این اولین نشانه‌ای است که سگ از طریق آن به شما می‌گوید که از نوازشش دست بردارید.

منبع: سایت آی تی پت