گاو نژاد براهمن

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گاو نژاد براهمن (Brahman) این نژاد در جنوب غربی ایالات متحده آمریکا توسعه یافته است و منشأ اصلی آن از کشور هند است و از گاو Bos indicus بوجود آمده است.

Bos indicu دارای کو‌هان بوده که اغلب به نام زبو معروف هستند. گوشت خوب و بلوغ زودرس از صفات این نژاد می‌باشد و همچنین در تلاقی‌‌ها از آن استفاده می‌شود و نتایج هیبرید آن‌ها به وجود آوردن گاو‌های گوشتی خوبی بوده است.

خصوصیات گاو نژاد براهمن

رنگ برهمن خاکستری روشن یا قرمز و تقریباً سیاه می‌باشد ولی غالباً به رنگ خاکستری روشن تا خاکستری نیمه روشن دیده می‌شوند و علاوه بر کو‌هان، پوستی شل و افتاده و به زیر گلو و گوش‌ها آویزان دارند. موی بدن گاو‌های برهمن کوتاه، پر پشت و براق است. سر گاو‌های برهمن دراز شاخ‌های آن‌ها کوتاه است. کو‌هان در این گاو‌ها کاملاً مشخص است.

گاو نژاد براهمن

گاو‌های برهمن تا سن 5 الی 6 سالگی نیز به رشد خود ادامه می‌دهند. پایداری آن‌ها در برابر گرمای زیاد محیطی و بیماری‌ها از ویژگی‌هایی است که موفقیت این نژاد در نواحی گرم را سبب شده است. برهمن از نظر تولید گوشت در نواحی گرم و مرطوب نقش مهمی دارد و اکنون در بیش از 60 کشور جهان دیده می‌شود.

گاو براهمن

منبع: دامپزشکان - مرکز علمی آموزشی خبری دامپزشکی