شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر ، ملنگو

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ طوطی کوچک اسکندر (Rose-ringed parakeet) که در کشور ما به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت‌های اصیل می‌باشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی‌استعداد است ولی به این راحتی‌ها نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد. حقیقتاً تا چند سال پیش با تجربه‌ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر می‌کردم طوطیان اسکندر واقعا بی‌استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه‌ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف می‌زند و جمله می‌گفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی درکل خوب بود، یا بعضی از آشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری می‌کنند کاملاً از آن راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده‌اند. بنابراین نمی‌توان در مورد طوطی‌ها زود قضاوت کرد. بنده نمی‌گویم بی‌استعداد است بلکه می‌گویم تواناییش کمتر از سایر طوطی‌ها مانند کاسکو یا آمازون‌هاست.

پرنده خانگی موردنظر خود را بیابید.

شناخت طوطی ملنگو

طوطی کوچک اسکندر نام علمی‌ (Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در آفریقا از سودان تا غرب آفریقا است. برای نگهداری در نورخانه (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتاً سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.

این نوع طوطی به عنوان بی‌استعدادترین طوطی شناخته می‌شود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمی‌گیرد و از پر سرو صداترین طوطی‌های نیز هست و جیغ‌های بلند و گوشخراشی می‌کشد. در قفس تخم‌گذاری نمی‌کند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد، به طور مثال پاسیو. البته رنگ‌های دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالاتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی طوطی اسکندر

پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطی‌ها بسیار وسیع‌تر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمت‌هایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می‌شود و احتمالاً در کشور چین نیز یافت می‌شود. این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده‌اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می‌کند و یافت می‌شود.

بیشتر بدانیم:

معروفترین طوطی‌ها در ایران

تعیین جنسیت در کوکاتیل (عروس هلندی) لوتینو

چگونه مرغ عشق را دستی کنیم؟

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی طوطی ملنگو

تخمه، بادام پوست کنده شده، میوه‌جات و سبزی‌ها کلاً غذای طوطی‌های متوسط تا بزرگ را می‌توان به او داد که بهتر است مرتباً میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت

پرنده نر بالغ را می‌توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نابالغ

شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم‌رنگ‌تر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته: از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی‌شود نمی‌توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا در طوطی ملنگو

این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطی‌های بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی‌استعداد  به نظر می‌رسد.

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان‌پذیر است.

تعداد تخم‌ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه‌ها: حدود ۷ هفته

منبع: onlypet.ir