سگ انگلیش اسپرینگر اسپانیل

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ انگلیش اسپرینگر اسپانیل سگی است خوش‌بنیه‏، با جثه‌ای متوسط و گوش‌های بلند و آویزان. وزن نسبت به ظاهر سگ سبک است، پاهای جلو صاف و سر قدرتمند و سبک می‌باشد و تقریباَ طول سر و گردن یکسان است. چشم‌ها متوسط و پرمحبت که بسته به رنگ حیوان عسلی و یا قهوه‌ای می‌باشد. بلندی گوش‌ها تا بینی ادامه دارد. دارای فک قوی و دندان‌های منظم می‌باشد. به رنگ‌های جگری، جگری-سفید، سفید-مشکی و آبی یافت می‌شود.

خلق و خوی سگ انگلیش اسپرینگر اسپانیل

سگی است آرام، با رفتار دوستانه، بسیار اجتماعی و عالی با کودکان. باهوش، مطیع، بازیگوش و پر انرژی، با قدرت فراگیری بالا، شجاع و شیرین. این سگ عاشق همه است. دوست دارد تا همیشه در کنار انسانها باشد و از تنها ماندن بیزار است. عاشق شنا و بازی است. معمولاَ با سایر سگ‌ها و حیوانات خانگی خوب است. اگر تنها بماند ممکن است زیاد واق واق کند مگر اینکه در تولگی به خوبی آموزش ببیند. اسپرینگر دارای دو نوع مزرعه‌ای (شکاری) و خانگی است. نوع شکاری آن برای شکار پرورش می‌یابد، دارای موهای کوتاه‌تر و انرژی بیشتر است و نوع نمایشی (خانگی) دارای موهای بلندتر است که غالباً قسمت‌های جگری و مشکی رنگ آن بیشتر از سفیدش می‌باشد و عموماً آرام‌تراند.

سگ انگلیش اسپرینگر اسپانیل

وزن و ارتفاع

وزن در نرها: 25-20 ک.گ در ماده‌ها: 23-18 ک.گ 

ارتفاع در نرها: 56-48 س.م در ماده‌ها: 51-46 س.م

مشکلات سلامتی

مشکلات کفل، بیماری‌های خونی، بیماری صرع قابل ذکر است. این نژاد استعداد زیادی در فربه شدن دارد، بنابراین از دادن غذای اضافه به آن اجتناب کنید.

شرایط نگهداری سگ اسپرینگر

شرایط نگهداری سگ اسپرینگر

برای نگهداری در آپارتمان مناسب می‌باشد به شرط آنکه در طول روز به انداره کافی فعالیت بدنی داشته باشد. به زندگی شهری بخوبی خوی می‌گیرد و یک حیاط متوسط بسیار مناسب خواهد بود.

فعالیت بدنی

هر چقدر با آن بازی و ورزش کنید لذت می‌برد. به پیاده‌روی، شنا، دویدن و آوردن اشیاع علاقه زیاد دارد.

طول عمر

بین 12-10 سال.

خلق و خوی سگ انگلیش اسپرینگر اسپانیل

آراستن

آراستن موهای نوع شکاری آن آسان‌تر است و تنها برس کشیدن هفتگی کفایت می‌کند. حال آنکه نوع نمایشی آن به آراستن بیشتری نیاز دارد تا موهایش به حالت نمدی در نیاید. استحمام و استفاده از شامپو خشک تنها در مواقع ضروری پیشنهاد می‌شود. داخل گوش‌ها باید مرتباً پاک شود تا چرک نکند و همچنین موهای زیر پنجه‌ها کوتاه گردد.

تاریخچه سگ نژاد انگلیش اسپرینگر

اجداد اسپرینگل را سگ‌های اسپانیل انگلیسی تشکیل می‌دهند. در دوره رنسانس بهترین همراه شکارچیان بوده است. در سال 1700 در آمریکا به شهرت رسید، از آن به عنوان شکارچی، پی گرد و بازآورنده شکار، دیدبان و سگ خانگی استفاده می‌شود.

گروه

سگ‌های آمیخته با تفنگ.

تاریخچه سگ نژاد انگلیش اسپرینگر

گردآوری و ترجمه: تانیا مهرآرا