پرورش اردک

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در مطلب پیش‌رو نگاهی مختصر بر دوره یک روزه تا ۲۰ روزه اردک خواهیم پرداخت.

نیازهای پرورش طیور خود را بیابید.

خرید جوجه اردک

جوجه اردک‌های یک روزه به سه درجه تقسیم می‌شوند، جوجه اردک‌هایی که مادرانشان در سال اول تخم‌گذاری هستند را اصطلاحاً جوجه اردک درجه یک می‌گویند و به همین مراتب جوجه‌های درجه دو و سه دسته‌بندی می‌شوند. تنها راه‌حل برای خرید جوجه اردک یک روزه درجه یک، خرید کردن جوجه اردک از یک مکان معتبر است. فرق بین جوجه اردک‌های درجه یک با بقیه جوجه‌ها در رشد سریع و یک دست آن‌هاست.

شرایط سالن نگهداری اردک

در یک هفته اول پرورش، یکی از مهمترین عوامل نگهداری دمای سالن می‌باشد که باید آن را بین 28 تا 32 نگه داریم.

کف سالن شما ممکن است سیمان موزاییک یا سرامیک باشد که باید آن را عایق‌سازی کنیم، عایق‌سازی کف سالن ممکن است با کلش یا پوشال و خرده چوب انجام بپذیرد، از فواید عایق‌سازی می‌توان به گرم کردن محیط جوجه اردک‌ها و جلوگیری از خیس شدن بستر آنها اشاره کرد. یکی دیگر از شرایط یک سالن خوب تهویه مناسب می‌باشد. به علت بوی بیشتر اردک از سایر حیوانات فن‌های تهویه هوا برای سالن نگهداری اردک باید قوی‌تر از سالن‌های دیگر باشد به عنوان مثل یک فن 50 شش پره برای یک سالن صد متری مناسب می‌باشد.

بیشتر بدانیم:

پرورش اردک‌های شالیزاری در فریدونکنار

تغذیه جوجه اردک‌ها

جوجه اردک‌ها از همان بدو تولد و یک روزگی اشتیاق زیادی برای خوردن دان نشان می‌دهند و این خود یک نقطه برتری پرورش اردک نسبت به سایر طیور می‌باشد.

شاید شما برای تغذیه اردک به فکر تهیه اقلام ارزان و به صرفه باشید مثل نان خیس کرده، سبوس برنج، ضایعات رستوران‌ها و... اما شما سخت در اشتباهید، شاید روی کاغذ شما با خرج کمتر جوجه اردک‌ها رو نسبت به کسی دان مخصوص با قیمت بالاتری تهیه کرده است به سن بیست روزگی رسونده باشید اما هم تلفات شما بیشتر شده و هم وزن اردک شما با اردک کسی که اصولی کار کرده است قابل مقایسه نیست.

دان مخصوص جوجه اردک از یک روزگی تا بیست روزگی به صورت زیر می‌باشد:

 ذرت 520 کیلو

گندم 100 کیلو

سویا 310 کیلو

صدف 6 کیلو

پودر استخوان 13 کیلو

مکمل 5% 7 کیلو

نمک 2 کیلو

متیونین 1 کیلو

لیزین 1 کیلو

سبوس 40 کیلو

جمع 1000 کیلو

کسانی که قابلیت تهیه موارد بالا و آسیاب و میکس کردن آن‌هارا ندارند می‌توانند از دان آماده پارس (پیش دان) استفاده کنند. حال شما اطلاعات کاملی درباره پرورش اردک صغیر دارید، و می‌توانید با تهیه جوجه اردک، سالن و دان مناسب کار خود را شروع کنید. در پنج روز اول باید هر 4 ساعت یکبار به جوجه اردک‌ها غذا داد و همچنین در طول دوره پرورش آب برای آشامیدن در اختیار آنها قرار داد. توجه داشته باشید که در طول دوره بیست روزه اگر بوی نامطبوع و نامناسب در سالن شما استشمام شود شما باید کود جوجه اردک‌ها را خارج کنید و پوشال نو زیر پایشان بریزید.