اسب نژاد کلاید سدال

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسب نژاد کلاید سدال اسکاتلندی (Clydesdale horse) اسب سنگی وزنی است که در منطقه‌ای از لانارک شایر به وجود آمده که رود کلاید از آنجا عبور می‌کند و نام خود را از این منطقه گرفته است. این اسب امروزه بیش از دیگر نژادهای سنگین وزن انگلستان پرورش یافته و در طول نیمه دوم قرن هجدهم یعنی زمان استفاده از نریان فلمیش برای اصلاح نژاد اسب‌های کاری و بومی کشاورزان تکامل یافته است. پیش از آن در طول سال‌های اول این قرن پرورش دهنده‌ای به نام پاترسون از لوچ لایوچ شروع به تولید اسب‌هایی کرد که در کل شبیه اسب کلاید سدال به خصوص از نظر رنگ بودند.

نژاد اسب موردنظر خود را بیابید

اسب کلاید سدال

منشا بسیاری از نریان اسب کلایدسدال به نریان کلاید سدالی برمی‌گردد که از مادیانی به نام لمپیت به وجود آمده است. اعتقاد بر این است که لمپیت نواده اسب‌های لوچ لایوچ است.

در طول نیمه دوم قرن نوزده پرورش‌دهندگان اولیه و دیوید ریدل اعتقاد داشتند که اسب‌های کلاید سدال و شایر منشا واحدی دارند و هردو را با هم آمیزش دادند.

اسب کلایدسدال

انجمن اسب کلاید سدال در سال 1877 میلادی تاسیس و اولین دفتر انساب در سال بعد منتشر شد. به دلیل محبوبیت روزافزون این نژاد توجه کشورهای دیگر نیز به آن جلب شد و پس از مدت کوتاهی این اسب صادر شد. اغلب تعداد زیادی از آنها برای کار در مزارع بزرگ گندم در آمریکای شمالی، استرالیا، آمریکای جنوبی و روسیه صادر شدند. بدون شک طبیعت آرام همراه با ظرافت و فعالیت زیاد این اسب آن را به اسبی محبوب برای دوستداران اسب‌های سنگین وزن در سراسر جهان تبدیل کرد. این اسب قوی و استثنایی است و همیشه بر اندام‌های حرکتی استوار وی تاکید شده است.

اسب کلاید سدال

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران