اسب نژاد سافوک

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسب نژاد سافوک یا سافوک پانچ (Suffolk Punch) قدیمی‌ترین نژاد سنگین وزن جهان بوده و در منطقه آنجلین شرقی که از قرن شانزدهم در آن پرورش یافته نام‌گذاری شده است. در مورد خواستگاه آن اطلاعات کمی موجود است ولی از سال 1506 میلادی مدارکی مبنی بر نوع متفاوت اسب سافوک وجود دارد. نژاد سافوک به عنوان اسب کاری پرورش یافت و بار شانه‌های بسیار قوی و اندام‌های حرکتی مناسب خود برای خاک‌های رسی و بسیار سنگین آنجلیای شرقی بسیار مناسب است. این نژاد منحصر به فرد است و منشا آن به نریانی به نام کریسپ از یورفورد برمی‌گردد که از سال 1760 میلادی کره‌ای به دنیا آورد. این اسب نژادی خالص است زیرا همه اسب‌های سافوک به رنگ شاه بلوطی بوده و بدن سنگین آنها روی اندام‌های حرکتی نسبتاً کوتاهی قرار دارد.

نژاد اسب موردنظر خود را بیابید

اسب نژاد سافوک

این اسب علیرغم درشت جثه بودن اقتصادی محسوب می‌شود چون با خوراک نسبتاً کمی رشد و کار می‌کند. دارای بلوغ زودرس است مادیان‌ها معمولاً زودتر کره‌زایی کرده و اغلب حدود 30 سال عمر می‌کنند. در دو سالگی می‌تواند کارهای سبک و در سه سالگی کارهای سنگین را انجام دهد. خلق وخوی آرامی دارد و به سبب استحکام و عمر طولانی شهرت یافته است. این خصوصیات اسب سافوک را به یکی از محبوب‌ترین اسب‌های کشاورزی و کاری تمام دوران تبدیل کرده و تعجب‌آور نیست که شهرت آن به خارج از مرزها هم کشیده باشد.

سالهای متمادی این اسب‌ها در ایالات متحده وجود داشته‌اند و تعدادی از اسب‌های این نژاد برای تولید اسب‌های نظامی به استرالیا، آفریقا، روسیه و پاکستان صادر شده‌اند. اسب سافوک نیز مانند اسب شایر با وجود مکانیزه شدن کشاورزی به بقای خود ادامه داد و هنوز هم گاهی برای کار در مزرعه، کشیدن گاری و نمایش‌ها به خصوص در شرق انگلستان استفاده می‌شود.

اسب سافوک پانچ

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران