شنوایی در ماهی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ما انسان‌ها با حیوانات خیلی سطحی و ظاهری برخورد می‌کنیم. واکنش سگ‌ها و گربه‌ها را می‌فهمیم، اما واکنش‌های حیوانات بی‌صدا را جدی نمی‌گیریم. برای همین متوجه آزاری که به مورچه‌ها، ماهی‌ها و گیاهان وارد می‌کنیم نمی‌شویم چون نمی‌توانند جیغ بزنند، فریاد کنند یا ترس و دردشان را نشان بدهند.

خیلی از مردم فکر می‌کنند مگر ماهی هم می‌شنوند؟ بله! ماهی هم قدرت شنوایی دارند ولی مثل انسان‌ها گوش بیرونی ندارند، بلکه با تمام بدنشان ارتعاشات صوتی را دریافت می‌کنند.

ماهی‌ها حس شنوایی خوبی دارند. در هر طرف سر ماهی سوراخ‌های ریزی وجود دارد که به گوش منتهی می‌شوند. ماهی‌ها دارای اندام حسی خاصی‌اند که به آن (خط جانبی) می‌گویند. این اندام با حس شنوایی رابطه نزدیکی دارد. خط جانبی عبارت است از یک ردیف پولک‌های گود افتاده که در ردیف طرفین بدن ماهی قرار دارند. فرو رفتگی این پولک‌ها به لوله‌ای منتهی می‌شود که از سر تا دم ماهی امتداد یافته است. گیرنده‌های حسی که در داخل این لوله واقع‌اند، می‌توانند ارتعاشات ضعیف را در آب حس کنند. این اندام حسی به ماهی امکان می‌دهد تا از تمامی آنچه که در اطرافش رخ می‌دهد، آگاه شود. به این ترتیب ماهی می‌تواند جنبش یک مگس در سطح آب یا ارتعاشات ناشی از حرکت یک ماهی دیگر را حس کند.

بیشتر بدانیم:

آیا ماهی‌ها هم احساس تشنگی می‌کنند؟

جشنواره تابستانه ماهیگیری سنندج

پرورش ماهی و گیاه در خانه

اگرچه ماهی‌ها گوش دارند، اما ممکن است شنوایی بسیاری از آنها خیلی خوب نباشد. اکثر ماهی‌ها دارای گیرنده‌های حساس هستند که سیستم خطی جانبی را تشکیل می‌دهند، با کمک این سیستم می‌توانند جریان‌ها، ارتعاش‌های ملایم و حرکت ماهی‌های مجاور و شکار را تشخیص دهند. کوسه‌ها می‌توانند فرکانس‌ها را در محدوده 25 تا 50 هرتز از طریق خط جانبی خود حس کنند.

حتما تا به حال اتفاق افتاده که سر تنگ ماهی بروید و به تنگ ضربه بزنید، و حتما دیده‌اید که ماهی کوچولو‌ها چطور می‌ترسند و فرار می‌کنند. ماهی‌ها عضو شنوایی داخلی دارند که در سر آن‌ها قرار گرفته و اوتولیث Otolith یا سنگ‌گوش نام دارد. اوتولیث یک ماده سنگ مانند سخت است که ارتعاشات صوتی را جذب می‌کند. صدا که نوعی انرژی ارتعاشی است از آب عبور و به سنگ‌گوش برخورد می‌کند. البته اصلا لازم نیست برای آزمایش شنوایی ماهی کوچکتان به تنگ ضربه بزنید.

شنوایی در ماهی

یادمان باشد ماهی‌ها گوش‌های حساسی دارند و از صدای بلند می‌ترسند. اگر آن‌ها را در تنگ شیشه‌ای نگه می‌دارید، مراقب ضربه‌هایی که به شیشه تنگ وارد می‌کنید باشد، هر ضربه حتی اگر از سر ناخن شما باشد، صدایی در آب تولید می‌کند ده‌ها برابر چیزی که ما می‌شنویم و این ماهی‌ها را می‌ترساند، گاهی آن‌قدر می‌ترسند که استرس و تپش قلب می‌گیرند و ممکن است از ترس بمیرند.

مراقب این موجودات نازنین باشیم.

منابع: mygoldfish.blogfa - farspatogh.ir


برچسب ها: