گوسفند نژاد رومانف

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گوسفند رومانوف (Romanov) نژادی از گوسفندان اهلی متعلق به دره ولگای شمالی در شمال شرق مسکو در کشور روسیه می‌باشد. نام این نژاد از دهکده‌ای به همین نام در این منطقه گرفته شده است. در قرن ۱۸ میلادی این نژاد در خارج از روسیه دیده شد.

برای خرید یا فروش گوسفند به www.beytar.ir مراجعه کنید.

نام نژاد: رومانف romanov

منشاء : روسیه

وزن قوچ بالغ :80-90 کیلوگرم    

وزن میش بالغ: 70-80 کیلوگرم

افزایش وزن روزانه (در مورد بره های سه قلو و بیشتر از سه قلو): 264 گرم

میانگین چند قلوزایی: 289 درصد (نرخ چندقلوزایی در زایش های ماه سپتامبر به طور  متوسط 280 درصد و در زایش های ماه مارس تا مرز 350 درصد نیز می رسد.)

در سال 1963 به وسیله مرکز تحیقات INRA و به منظور اهداف پژوهشی به فرانسه وارد شد. به دنبال پروژه‌های اصلاح نژادی به وسیله متخصصان فرانسوی چند قلوزایی این نژاد بالاترین نرخ را در میان تمام نژادهای گوسفند دنیا از آن خود کرد. بعد از آن ابتدا به آلمان و از آنجا به فرانسه برده شد. در سال ۱۹۸۰ تعداد ۱۴ میش و ۴ قوچ به کانادا وارد شد و ۵ سال قرنطینه گردید. پس از آن تعدادی انتخاب شده نیز به آمریکا برده شد و در حال حاضر در اکثر نقاط جهان به پرورش این نژاد با خواص بی‌نظیر می‌پردازند.

استفاده اصلی این نژاد جهت اصلاح گله گوشتی می‌باشد.

این گوسفندان به آب وهوای سرد و خوراک محلی عادت دارند. رومانف‌ها یکی از نژادهای گوسفندان دم کوتاه شمال اروپا می‌باشند.

بره رومانف خالص در زمان تولد سیاه رنگ با لکه‌ای سفید بر روی پیشانی می‌باشد، ولی با رشد بره پشم سفیدرنگ مایل به خاکستری از زیر لایه موی سیاه بیرون می‌زند و گوسفند خاکستری رنگ می‌گردد ولی لکه سفید روی پیشانی را حفظ می‌کند و بسته به زیر نژاد، کم وبیش موی مشکی از سینه تا پشت به صورت حلقه بیرون می‌زند و خطی سیاه همانند تاج گل دور گردن حیوان ظاهر می‌گردد که ظاهری منحصر به فرد، مخصوصاً به قوچ این نژاد می‌بخشد.

استفاده گوسفند رومانوف

تولیدمثل گوسفند رومانوف

بره این نژاد در سه تا چهار ماهگی به بلوغ می‌رسد و در هر فصلی به جفتگیری می‌پردازد. به همین دلیل جداسازی بره نر در ۸ تا ۱۰ هفتگی صورت می‌گیرد.

در گله‌های آزاد زایش در ۷ ماهگی نیز دیده شده است.

برخلاف دیگر نژادهای گوسفندان که در هر شکم یک یا گاهی دو بره می‌زایند، میش رومانف در هر زایش دو، سه، چهار، پنج یا شش بره تولید می‌کند. رکورد ۹ بره در روسیه و ۷ بره در آمریکا ثبت شده است. در بسیاری نقاط جهان رکورد ۱۴ بره در دو زایش متمادی یک میش ثبت شده است. پتانسیل ژنتیکی بالای این نژاد و نتیجه تلاش‌های اصلاح نژادی و آمار ثبت رکوردها، نشان می‌دهد که در نژاد رومانوف به طور معمول در نخستین زایش بره‌های دوقلو و در زایش‌های پی آیند بره‌های سه قلو به دنیا می‌آیند.

بیشتر بدانیم:

انواع گونه‌های گوسفند ایرانی

گوسفند افشاری،نژاد خالص گوسفند ایرانی

دوران آبستنی این نژاد تقریباً ۱۴۴ روز بوده و از همه گوسفندان دیگر کوتاه‌تر می‌باشد. میش این نژاد، در صورت مدیریت درست خوراک به راحتی از قبل شیردهی به بره‌های خود بر می‌آید و به ندرت و در زایش‌های ۵ قلو به بالا فقط نیاز به کمک دارد.

میش‌های رومانف مادران فوق‌العاده‌ای از نظر تغذیه و رسیدگی به بره‌ها هستند واز نظر خصوصیات مادری کمتر نژادی با رومانف قابل مقایسه می‌باشد. بره‌ها در زمان تولد وزن بدن بالائی ندارند ولی رشد روزانه مطلوبی دارند.

قوچ رومانف از زمان بلوغ زودرس خود (۱۰ تا ۲۰ هفته) در تمامی فصول آماده و قادر به جفتگیری می‌باشد و توانایی باردارسازی ۶۰ تا ۷۰ میش را دارا می‌باشد.

تولیدمثل گوسفند رومانوف

استفاده اصلی گوسفند رومانوف

لازم است ذکر شود این نژاد، نژادی خالص است بدون دستکاری ژنتیکی یا مخلوط کردن نژادهای دیگر، و ژنی متفاوت با دیگر نژادهای خالص و میکس دیگر دارد، و به همین دلیل گزینه‌ای مناسب جهت بهینه‌سازی گله‌های داشتی و گوشتی می‌باشد.

بسیاری از گله‌داران سراسر دنیا به دلیل شرایط سخت اقتصادی موجود در بازار داخلی و خارجی و نیاز به تولید بیشتر با منابع کمتر اقدام به جایگزینی قوچ گله محلی خود با قوچ رومانف کرده‌اند. بره حاصل (اصطلاحاًf1) از خواص مشابه زایشی به پدر خود (رومانف) برخوردار است و خواص پرواری و سازگار بودن با محیط را نیز از مادر محلی خود به ارث می‌برد. در نتیجه با خرید یک قوچ، گله‌ای محلی با ۷۰ راس میش در طی ۱۳ تا ۱۴ ماه با گله‌ای بالغ از نژاد میکس جایگزین می‌شود که خواص عالی چندقلوزایی، آمادگی جفتگیری در تمام فصول، آبستنی کوتاه‌تر، خوش پرواری و همساز بودن با محیط را دارا می‌باشد و زایش و بازده گله بین ۲ تا ۴ برابر افزایش می‌یابد.

نژاد رومانف اگر با نژادهای گوشتی سنگین وزن مانند شاروله و یا ایل-دو-فرانس (Île de France) تلاقی داده شود نتایج بسیار قابل توجهی از نظر افزایش وزن روزانه و راندمان لاشه نشان داده‌اند و در فرانسه آمیخته‌های دو نژاد مذکور با رومانوف به وفور یافت می‌شود. تولید بره‌های نسل اول (F1) آمیخته‌های نژاد رومانوف با نژادهای بومی، یکی از اهداف اصلی پرورش‌دهندگان گوسفند در اروپا، کانادا و کشورهای افریقایی است. با برنامه‌ریزی‌های اصولی می‌توان تعداد 3 زایش در دوسال را از این نژاد انتظار داشت و یکی از بهترین نژادها برای پایه مادری در برنامه‌های آمیخته‌گری به حساب می‌آید.  

برای خرید یا فروش گوسفند به www.beytar.ir مراجعه کنید.

گوسفند رومانف

نام نژاد گوسفند رومانف Romanov
هدف پرورش گوشت
نکات ویژه حیواناتی بسیار سرسخت و قوی که به‌خوبی
با آب‌وهوا و تغذیه سازگار می‌شود.
بسیار سریع بالغ می‌شوند و باروری بالایی دارند،
در تمام طول سال قابلیت باروری دارند.
اغلب برای افزایش باروری، با نژادهای معروف پیوند داده می‌شوند
ابعاد متوسط تا بزرگ
وزن متوسط وزن قوچ بالغ 55 تا 80 کیلوگرم
و متوسط وزن میش بالغ 40 تا 50 کیلوگرم
شاخ ندارند
مقاومت اقلیمی همه اقلیم‌ها
رنگ سیاه و خاکستری
گستردگی متداول
منشا روسیه

منبع: ویکی‌پدیا _ سایت شرکت نهاده‌های دامی جاهد