سیستم هوش مصنوعی برای تشخیص درد در گوسفند

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از آنلاین نت؛ زمانی که انسان‌ها در ناحیه‌ای از بدن خود احساس درد می‌کنند، به سادگی قادر هستند این موضوع را به زبان آورند. اما متاسفانه حیوانات این توانایی را ندارند تا به ما اعلام دارند چه زمانی در حال درد کشیدن هستند. در نتیجه این وظیفه دامپزشکان و همچنین صاحبان حیوانات است که بر اساس نشانه‌هایی که در حیوانات خود مشاهد می‌کنند، تشخیص دهند آن‌ها چه زمانی در حال درد کشیدن هستند. اما در آینده این رویکرد تغییر خواهد کرد.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کمبریج موفق به ابداع یک راه‌کار نرم‌افزاری شده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد از طریق بررسی چهره حیوانات تشخیص دهند حیوان چه زمانی مشغول درد کشیدن است. برای این منظور آن‌ها سامانه هوشمند خود را روی گوسفندان مورد آزمایش قرار داده‌اند و به نتایج مطلوبی نیز در این زمینه دست پیدا کرده‌اند.

زمانی که یک گوسفند درد می‌کشد، حالات و چهره او به خوبی بیان‌گر این موضوع است. این تشخیص بصری دست‌مایه تحقیق و پژوهشی شد که در نهایت سامانه SPFES سرنام Sheep Pain Facial Expression Scale را خلق کرد. سامانه فوق این توانایی را دارد تا به سادگی و از طریق دنبال کردن اعضا مختلف صورت یک گوسفند تشخیص دهد این حیوان در چه زمان‌هایی ناخوش احوال است. این گروه از پژوهشگران گفته‌اند که اگر بخواهیم چنین رویکردی را در ارتباط با خواندن حالات چهره حیوانات به انسان‌ها آموزش دهیم به زمان نسبتاً زیادی نیاز داریم. در حالی که هوش مصنوعی به سرعت قادر است این احوالات را تشخیص دهد.

این گروه از پژوهشگران با استناد بر تکنیک‌های تشخیص چهره انسان‌ها، موفق شدند برنامه هوشمندی را طراحی کنند که قادر است حالات چهره گوسفندان را شناسایی کند. در بخشی از گزارش این تیم تحقیقاتی کمبریج آماده است: «سامانه هوشمند ما چند سطحی بوده و محل‌های مشخصی از چهره حیوان را به عنوان مکان‌هایی که مرتبط با درد هستند شناسایی می‌کند. پس از شناسایی این مکان‌ها و نقاط عطف، ارتباط آن‌ها با میزان درد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد»

این سامانه تا به امروز موفق شده است در 9 نژاد مختلف تخمین‌های درستی را با استناد به چهره گوسفندان ارائه دهد. این گروه از پژوهشگران گفته‌اند که دقت نهایی این سامانه 67درصد بوده است. در حالی که 67درصد نسبت چندان بالایی نیست و ضریب خطای آن کمی بالا است اما این پژوهش دلگرم‌کننده توصیف شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش در ابتدای راه قرار دارند، اما پژوهش فوق این پتانسیل را دارد تا به دامپزشکان در تشخیص درد و درمان حیوانات کمک فراوانی کند. پژوهشگران این تحقیق بر این باور هستند که با کمی کار بیشتر نه تنها می‌توان دقت این سامانه را افزایش داد بلکه این پتانسیل وجود دارد تا قابلیت‌های آن‌را به حیوانات دیگری همچون موش‌ها، خرگوش‌ها و اسب‌ها نیز تعمیم داد.