مرغ و خروس نژاد فونیکس

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ مرغ و خروس نژاد فنیکس یکی از جذاب‌ترین نژادهای مرغ زینتی به شمار می‌رود این نژاد دارای جثه متوسط بوده، البته مرغان کوچک جثه‌تر نیز موجود هستند که از لحاظ استاندارد قابل قبول است.

نژاد مرغ و خروش موردنظر خود را بیابید.

این نژاد ماکیان از نظر تولید گوشت و تخم‌مرغ توجیه اقتصادی نداشته و به عنوان مرغ و خروس زینتی مورد توجه قرار دارند، از جذابیت‌های نژاد فنیکس به عنوان مرغ و خروس زینتی می‌توان به دم بلند و بسیار زیبای خروس‌های این نژاد اشاره کرد، دم در خروس‌های نژاد فنیکس در حدود ۳فونت و حتی خیلی بلندتر در حدود ۴ تا ۵ فوت و داسی شکل می‌باشد به طوری که از پشت به زمین می‌افتد.

این نژاد مرغان ماکی زینتی بسیار آرام بوده و از لحاظ ظاهری شبیه به نژاد مرغ یوکوهاما و آناگادوری می‌باشند و نسبت به مرغ و خروس‌های نژادهای دیگر، از توانایی پرواز خوبی برخوردار هستند، به خصوص خروس‌های فنیکس که توانایی پرواز بیشتری دارا می‌باشند. همچنین صدای خروس‌های این نژاد بلند می‌باشد.

مرغ و خروس نژاد فونیکس

تاریخچه مرغ و خروس نژاد فونیکس

در بسیاری از مقالات غربی در مورد این نژاد، به نام‌های «فونیکس phoenix» و «ققنوس» نیز اشاره شده است.

مرغ و خروس نژاد فنیکس دارای قدمت طولانی می‌باشند قدمت این نژاد در حدود ۱۰۰۰سال پیش و به کشور ژاپن برمی‌گردد.

نژاد فونیکس بعد از جنگ جهانی دوم در کشور آلمان توسعه یافت، این نژاد توسط آمیزش گزینشی و انتخابی با نژاد آناگادروی (Onagadori) که شباهت زیاد به نژاد فنیکس دارد و اغلب مردم آن را با مرغ نژاد فنیکس اشتباه می‌گیرند، پرورش داده شد که حاصل آن به وجود آمدن مرغ و خروس فنیکس مدرن امروزی که دارای دم بلند در حدود ۴ تا ۵ فوت است، شده ولی نه به بلندی آناگادوری‌ها که دم بلند آنها در حدود ۱۵ فوت می‌رسد.

مرغ نژاد فنیکس در سال ۱۹۶۵ در انجمن طیور کشور آمریکا شناخته شده و در سال ۱۹۷۴ به کمال رسید و استاندارد آن به رسمیت شناخته شده است.

خروس نژاد ققنوس

مرغ نژاد فنیکس (ققنوس) در سه رنگ ققنوس طلایی، ققنوس نقره‌ای و ققنوس سیاه سفید سینه سرخ در انجمن طیور آمریکا به رسمیت شناخته شده است ولی پرورش‌دهنگان رنگ‌های متنوع و بیشتری در این نژاد به وجود آورده‌اند که از جمله می‌توان به سفید، قرمز، قهوه‌ای، کرم و… اشاره کرد.

مرغان فنیکس دارای جثه متوسط و در بعضی موارد کوچک، پاهای به رنگ زرد و لاله گوش سفید و گوشواره و تاج قرمز می‌باشند، وزن مرغان فنیکس در حدود ۴ پوند و خروس‌های فنیکس در حدود ۵ پوند می‌باشد.

اندازه تخم‌مرغ در نژاد فنیکس کوچک و به رنگ سفید می‌باشد، جوجه تازه متولد شده این نژاد به رنگ قهوه‌ای مایل به کرم و زرد همراه با راه راه‌های قهوه‌ای تیره در پشت و سر می‌باشد.

جوجه فونیکس

محل نگهداری

برای نگهداری یک جفت مرغ و خروس نژاد فنیکس به فضایی حداقل بالغ بر۱۰مترمربع به بالا نیاز است که برای حفظ سلامتی و فعالیت زیستی الزامی است، فضای کم و قفس کوچک برای این نژاد توصیه نمی‌شود به خصوص خروس فنیکس که واجد دم بسیار بلندی است که درحدود ۵ فوت نیز رشد می‌کند و برای حفظ سلامتی پرها و رشد بیشتر و بهتر نیاز به فضای زیاد دارد.

مرغ فنیکس نسبتاً به سرما حساس بوده و جهت حفظ سلامتی پرها و در امان ماندن مرغ و خروس‌ها از رطوبت و سرما، بستر پوشیده شده از پوشال چوب و یا علوفه خشک الزامی است.

توجه: بهتر است برای حفظ جلای پرهای خروس‌های این نژاد در محل نگهداری چوب بست و یا درخت مصنوعی تعبیه شود تا مرغ و خروس‌ها روی آن به استراحت بپردازند، در این صورت از کثیف شدن و شکستگی پرهای نواحی دم خروس‌ها بیشتر محافظت می‌شود.

دم بلند نژاد فونیکس

تغذیه مرغ و خروس نژاد ققنوس

از انواع دانه‌های خوراکی، دانه غلات، دان مرغداری، کنسانتره، سبزیجات تازه می‌باشد.

سن بلوغ: در حدود شش تا هفت ماهگی است.

زمان در آمدن جوجه‌ها از تخم: ۲۰ تا ۲۱ روز بعد از خوابیدن مادر روی تخم‌ها است.

گردآوری و تنظیم: پرنده جنگل junglebird.ir

خروس فونیکس سفید
خروس سفید نژاد فونیکس
نژاد فونیکس نقره ای
نژاد فونیکس نقره ای
خروس فونیکس سینه سیاه قرمز
خروس فونیکس سینه سیاه قرمز
خروس فونیکس طلایی
خروس فونیکس طلایی