پنی‌سيلين ٢+١+١ ، پنی ميكس ٢+١+١

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پنی‌سیلین‌ها از جمله آنتی‌بیوتیک‌های با خاصیت باکتریوسیدی می‌باشند که با تداخل در فعالیت آنزیم ترانس پیتیداز و استحکام دیواره سلولی باکتری‌ها اثر ضدمیکروبی خود را نشان می‌دهند. پنی‌سیلین‌ها رشد سلولی باکتری‌های فعال را تحت تاثیر قرار می‌دهند و اثر کمی بر روی باکتری‌های غیرفعال دارند.

شکل دارویی: پودر استریل قابل تزریق

گروه دارویی: آنتی‌بیوتیک.

ترکیب دارو: هر ویال حاوی دو میلیون واحد پنی‌سیلین جی بنزاتین بعلاوه یک‌میلیون واحد پنی‌سیلین جی پروکائین و یک میلیون واحد پنی‌سیلین جی پتاسیم می‌باشد.

فارماکوکینتیک

این فرآورده حاوی سه مشتق پنی‌سیلین می‌باشد. پنی‌سیلین جی بنزاتین شکل طولانی اثر (Long-acting) بنزیل پنی‌سیلین می‌باشد. پنی‌سیلین جی بنزاتین از محل تزریق عضلانی بتدریج هیدرولیز می‌شود که باعث طولانی شدن اثر آن می‌شود. پنی‌سیلین جی پتاسیم شکل کریستالینه بنزیل پنی‌سیلین می‌باشد که از این دارو به طور اولیه برای بالا بردن سریع غلظت خونی و بافتی پنی‌سیلین استفاده می‌شود. پنی‌سیلین جی پروکائین شکل متوسط الاثر بنزیل پنی‌سیلین می‌باشد. پنی‌سیلین جی پتاسیم متعاقب تزریق عضلانی سریعاً در خون ظاهر می‌شود و حداکثر غلظت پلاسمایی در 15 تا 30 دقیقه ایجاد می‌شود. بیشتر پنی‌سیلین تجویز شده در مدت کوتاهی از طریق ادرار دفع می‌شود (تا 90‌درصد از پنی‌سیلین جی در طول 6 ساعت) که منجر به حضور مقدار زیادی دارو در ادرار می‌شود.

موارد مصرف پنی‌میکس

از این دارو برای درمان بیماری‌های ایجاد شده توسط میکروارگانیسم‌های حساس به پنی‌سیلین در اسب، گاو، سگ و گربه بخصوص در مواقعی که درمان طولانی مدت مورد نیاز است استفاده می‌شود. مانند کورینه باکتریوم پیوژنز، لیستریا، پاسترولاهمولیتیکا، پاسترولامولتوسیدا، استافیلوکوکوس و استرپتوکوکوس. بنابراین از این دارو جهت درمان بیماری‌های زیر استفاده می‌شود:

عفونت بند ناف، عفونت‌های دستگاه تنفس مانند پنومونی، لیستریوز، سپتی‌سمی، عفونت‌های دستگاه ادراری و کنترل عفونت‌های ثانویه باکتریایی ناشی از بیماری‌های ویروسی و غیره.

مقدار مصرف پنی‌میکس 1+1+2

مقدار اسب: 10/000 تا 50/000 واحد به ازای هر کیلوگرم وزن بدن.

گاو ، گوسفند، بز: 10/000 تا 50/000 واحد به ازای هر کیلوگرم وزن بدن.

سگ و گربه: 20/000 تا 50/000 واحد به ازای هر کیلوگرم وزن بدن.

روش مصرف:

دارو به روش عضلانی عمیق تزریق شود.

عوارض جانبی پنی‌میکس

امکان بروز واکنش‌های ازدیاد حساسیت مخصوصاً در گاو وجود دارد که می‌تواند با هر یک از گروه‌های پنی‌سیلین اتفاق بیفتد. گاهی واکنش‌های آلرژیک به این مواد شدید است. پنی‌میکس نباید به صورت وریدی استفاده شود.

موارد منع مصرف:

در دام‌هایی که واکنش ازدیاد حساسیت به پنی‌سیلین نشان داده‌اند نباید مصرف شود.

موارد احتیاط:

دام‌های درمان شده با پنی‌سیلین باید حداقل به مدت نیم ساعت پس از مصرف دارو کاملا تحت نظر باشند و در صورت بروز واکنش‌های آنا فیلاکتیک بلافاصله اپی‌نفرین یا آنتی‌هیستامین تجویز شود.

تداخل دارویی پنی‌میکس

انواع پنی‌سیلین‌ها در Lnvitro غیرفعال می‌شوند. داروی پروبنسید بطور آشکاری ترشح توبولی پنی‌سیلین را کاهش می‌دهد.

زمان پرهیز از مصرف دارو:

گوشت: 60 روز پس از آخرین درمان. 

شیر: 3 روز پس از آخرین درمان.

شرایط نگهداری:

در درمان کمتر از 25 درجه سانتی‌گراد و دور از نور نگهداری شود.

بسته‌بندی: این دارو به صورت پودر در ویال 20 میلی‌لیتری عرضه می‌گردد.