منع استفاده از دستکش‌های پودری

به گزارش «سرویس دامپزشکی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ قانون منع استفاده از دستکش‌های پودری از ۱۸ ژانویه ۲۰۱۷، برای دستکش‌های معاینه بیمار، دستکش پودری جراحان و  دستکش‌های حاوی پودر قابل جذب (برای روان شدن استفاده از دستکش جراحی)، اجرا خواهد شد.

پودری که گاهی اوقات به دستکش اضافه می‌شود برای کمک به آسان‌تر شدن پوشیدن و خارج کردن آنها از دست است. با این حال، دستکش‌های حاوی پودر به دلایل مختلفی خطرناک هستند. به طور خاص، ذرات آئروسل پودر لاستیک طبیعی در دستکش‌های لاتکس- نه در دستکش‌هایی با لاستیک مصنوعی- می‌توانند حامل پروتئین‌هایی باشند که سبب واکنش‌های آلرژیک تنفسی می‌شوند. اگرچه برای دستکش مصنوعی پودری خطر ابتلا به واکنش‌های آلرژیک وجود ندارد، اما این دستکش‌ها با فهرست گسترده‌ای از حوادث جانبی بالقوه جدی، نظیر التهاب شدید راه‌های هوایی، التهاب زخم و چسبندگی بعد از عمل جراحی (که در آن باندهایی از بافت اسکار فیبروسی بین اندام‌های داخلی و بافت‌ها تشکیل می‌شود) همراه می‌باشند. این عوارض جانبی به استفاده از پودر در تمام انواع دستکش‌ها نسبت داده شده است. 

این آژانس در اخبار خود در مارس سال گذشته اعلام کرد: در حالی که استفاده از این نوع از دستکش‌ها روبه کاهش است، اما آنها یک خطر غیرمنطقی و قابل توجه از بیماری یا آسیب‌دیدگی را به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، بیماران و افراد دیگری که در معرض آنها قرار دارند، تحمیل می‌کنند، که از طریق برچسب‌های جدید و یا به روز رسانی نمی‌توان آن را اصلاح نمود.

در خلاصه این قانون آمده است: این ممنوعیت، دستکش‌های غیرپودری(nonpowdered) را در بر نمی‌گیرد، زیرا در این نوع از دستکش‌ها، از پودر در مرحله نهایی تولید استفاده نمی‌شود. آژانس تولیدکنندگان را تشویق کرده است تا اطمینان حاصل کنند که دستکش nonpowdered ، در انتها حداقل پودر را از فرآیندهای قبلی در خود داشته باشد.