بردر کولی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ نژاد بردر کولی (Border Collie) سگی است با جثه‌ای متوسط، بسیار پر انرژی که شباهت زیادی به نژاد Australian Shepherd  دارد. طول بدن بیشتر از ارتفاع آن می‌باشد. هیکل پهن، بینی مشکی رنگ، چشم‌ها بادامی شکل و معمولاً به رنگ قهوه‌ای تیره (که البته گاهی اوقات به رنگ آبی یافت می‌شود) و گوشها نیمه‌تیز می‌باشد. دارای دندان‌های منظم و دم بلند است. دقت نمایید که دم نباید هرگز بصورت حلقه و فر خورده باشد. بردر کولی در دو نوع یافت می‌شود، نوع اول دارای موهای زبر، ضخیم و صاف به بلندی 7.5 سانتیمتر و دومی دارای موهای ابریشمی‌، نرم به بلندی 2.5 سانتیمتر می‌باشد. در رنگ‌های متنوعی اعم از سفید-مشکی، قرمز-مشکی، خاکستری-مشکی و مشکی یکدست یافت می‌شود. رنگ سفید یکدست قابل قبول نمی‌باشد.

نژاد سگ موردنظر خود را بیابید.

خلق‌و خوی سگ نژاد بردر کولی

بردر کولی سگی است بسیار باهوش، وظیفه‌شناس، مطیع و فرمانبر، چابک و سریع با استعداد زیاد جهت فراگیری مطالب. از انرژی و استقامت زیادی برخوردار است. معمولاً‌ رفتار خوبی با کودکان و سایر حیوانات خانگی دارد اما باید توجه داشت تا در کنار سگ‌های هم‌جنس خود قرار نگیرد. همچنین برای حیوانات خانگی کوچک نیز توصیه نمی‌شود. برای اینکه در بزرگسالی خجالتی نباشد باید در سنین پایین به خوبی اجتماعی شود. برای اینکه احساس خوشبختی کند باید در مرکز توجه باشد، فعالیت بدنی زیاد داشته و همیشه مشغول به انجام کاری باشد. شیفته این است تا دستورات صاحبش را اجرا نموده و او را خوشحال نماید. گویی وظیفه خود می‌داند که روز و شب در اختیار صاحبش باشد.

سگ بردر کولی

وزن و ارتفاع

وزن: در نرها: (20-14) ک.گ در ماده‌ها (19-12) ک.گ 

ارتفاع در نرها: (56-48) س.م در ماده‌ها: (53-46) س.م

مشکلات سلامتی

عموماً نژاد سرسختی است. بیماری‌هایی از قبیل مشکلات کفل، بیماری‌های چشمی‌، حساسیت نسبت به کنه یا شپش، ناشنوایی و صرع را می‌توان نام برد.

شرایط نگهداری سگ بردر کولی

برای نگهداری در آپارتمان پیشنهاد نمی‌شود. بسیار پر انرژی است. بهتر است تا در مکانهای آزاد مانند مزرعه نگهداری شود. اصولاً سگی نیست که بتوان او را در حیاط پشت خانه زنجیر نمود.

سگ نژاد بردر کولی

فعالیت بدنی بردر کولی

تنها فعالیت بدنی ساده نمی‌تواند این سگ باهوش و پر استعداد را ارضا نماید. باید به او کارهایی سپرد که همزمان از فکر و فیزیکش بتواند استفاده کند. بردر کولی به خوبی از پس کارهای سخت و پیچیده برمی‌آید.

طول عمر

15-12 سال.

آراستن نژاد بردر کولی

به شانه زدن و برس کشیدن منظم نیاز دارد. در فواصل ریزش مو به آراستن بیشتری نیازمند است. استحمام تنها در مواقع ضروری پیشنهاد می‌شود. ریزش مو در این نژاد متوسط است.

تعداد توله‌ها

8-4 توله. معمولاً 6 عدد.

توله سگ بردر کولی

تاریخچه سگ نژاد بردر کولی

زادگاه آن حدود کشورهای انگلستان و اسکاتلند می‌باشد. بردر کولی نشأت گرفته از نژادهای سگ‌های چوپان انگلیسی و برخی از اسپانیل‌ها می‌باشد. سگ چوپان فوق‌العاده‌ای است و برخی معتقدند که این سگ می‌تواند با چشمهایش گله را هیپنوتیزم کند. از بردر کولی به عنوان سگ پلیس، ناجی و راهنمای نابینایان استفاده می‌شود.

گروه

سگ‌های گله.

گردآوری و ترجمه: تانیا مهرآرا