شکستگی استخوان گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ برخلاف تصور‌های عامیانه، گربه‌ها وقتی از 1 یا 2 طبقه می‌افتند آسیب می‌بینند. به این خاطر است که وقتی فاصله کوتاه است، آنها زمان کافی برای تنظیم بدن خود برای درست به زمین افتادن ندارند.

علایم شکستگی در حیوان شامل لنگ زدن و یا حرکت نکردن است. اگر گربه شما از پنجره به بیرون افتاد سریعاً او را به دامپزشکی ببرید، گربه‌ها اگر سریع درمان شوند شانس بیشتری برای نجات دارند.

سقوط و تصادف با ماشین رایج‌ترین علل شکستگی استخوان در گربه‌ها هستند. حمله توسط حیوانات دیگر (یا حتی انسان‌ها) می‌تواند از علل دیگر شکستگی استخوان باشد. استخوان‌هایی  که معمولاً دچار شکستگی (یا مو برداشتن) می‌شوند استخوان‌های ران، لگن، فک یا دم می‌باشند.

علایم شکستگی در گربه‌

علامت اولیه درد است که گربه‌ها سعی در پنهان کردن آن دارند. بنابراین باید به دنبال این علایم بود: فریاد زدن، ناله و غرغر کردن، راه نرفتن و یا عدم استفاده از یک اندام حرکتی یا دم، عدم تمایل به غذا خوردن یا تمیز کردن خود، تورم یا کبودی محل آسیب و گاهی ممکن است استخوان شکسته از پوست بیرون بزند که در این صورت به آن شکستگی مرکب گفته می‌شود. همچنین ممکن است آسیب‌های دیگری هم به دنبال عامل شکستگی بوجود آمده باشد مانند بریدگی، کبودی و عدم تعادل.

مراقبت اورژانسی از گربه آسیب‌دیده

اولین مسئله این است که گربه شما در این شرایط درد دارد و حیوانی که درد دارد ممکن است گاز بگیرد هرچند در حالت معمول آرام باشد. دومین مسئله این است که عاملی که آنقدر قوی هست که باعث شکستگی استخوان شود، می‌تواند مشکلات دیگر از جمله شوک و دیگر مشکلاتی که تا چند روز قابل تشخیص نیست نیز به وجود بیاورد. بنابراین هر درمان خانگی صرفاً برای تثبیت موقعیت بیمار تا زمانی که بتوانید به دامپزشک مراجعه کنید کاربرد دارد. محل خونریزی یا بیرون‌زدگی استخوان را با گاز استریل یا پارچه تمیز بپوشانید. همچنین استخوان آسیب دیده باید در معرض کمترین حرکت باشد. گربه را داخل حوله ضخیم یا سطح سفت گذاشته و به دامپزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانیم:
ساخت پاهای مصنوعی تیتانیومی برای یک گربه با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی
10 نکته‌ای که باید قبل از نگهداری گربه‌ها بدانید
ده بیماری شایع در گربه‌ها
ارتباط برقرار کردن با گربه

مراقبت پزشکی از استخوان شکسته گربه

تشخیص: ابتدا وضعیت عمومی سلامت حیوان بررسی می‌شود تا از تحت کنترل بودن مشکلات جدی‌تر اطمینان حاصل شود. سپس چندین تصویر اشعه ایکس از استخوان مورد نظر گرفته می‌شود.

درمان: فاکتورهای زیادی در انتخاب نوع درمان نقش دارند. از جمله مهمترین آن‌ها وضعیت عمومی و سن و استخوان شکسته و نوع شکستگی است. اسپیلینت یا تراشه ممکن است در شکستگی قسمت پایینی پا کافی باشد اما نه همیشه. معمولاً برای قراردادن استخوان‌ها کنار هم و کار گذاشتن پیچ یا پین/میله فلزی یا سیم یا پلت‌های فلزی جراحی نیاز است. بعضی شکستگی‌ها آنقدر شدید است که نیاز به قطع عضو دارد خصوصاً اگر دم هم درگیر باشد. شکستگی لگن و یا ستون فقرات با محدود کردن فعالیت (استراحت در قفس) با یا بدون جراحی درمان می‌شود. مسکن و گاهی آنتی‌بیوتیک هم در برنامه درمان قرار می‌گیرد.

شکستگی استخوان گربه

نکات مهم در مراقبت از شکستگی استخوان گربه

شکستگی‌های پاتولوژیک می‌تواند به دنبال هر عاملی ایجاد شود که استخوان را ضعیف می‌کند مانند عدم تعادل هورمون یا عفونت و یا سرطان استخوان. سخت‌ترین و مهم‌ترین قسمت مراقبت خانگی محدود کردن فعالیت گربه خصوصاً پریدن است. هر وسیله بانداژ باید خشک نگه داشته شود. اگر مرطوب شود خصوصاً با ادرار یا اگر شواهدی مبنی بر ساییده شدن آن وجود دارد باید چک شده و تعویض شود. نباید اجازه دهید که گربه بانداژها را بجود. رایج‌ترین وسیله یقه الیزابت است، اما بانداژها و یقه جدید که طعم بدی دارند هم در دسترس هستند. استخوان‌ها ۴ الی ۶ هفته طول می‌کشد تا التیام پیدا کند. تصاویر اشعه ایکس برای پیگیری روند التیام استخوان لازم هستند. خوشبختانه بنظر می‌رسد استخوان‌های گربه خوب التیام پیدا می‌کنند. هرگونه وسیله فلزی که برای ثابت نگاه داشتن استخوان کار گذاشته شده‌اند همانجا می‌مانند مگر آنکه باعث مشکلات دیگری شوند.

پیشگیری از بروز شکستگی در گربه‌ها

از آنجا که شکستگی معمولاً در اثر ضربه‌ها اتفاق می‌افتد محدود کردن رفت و آمد گربه به بیرون از منزل احتمال آسیب در اثر تصادف یا حمله دیگر حیوانات را به حداقل می‌رساند. دقت کنید که در منزل گربه علاقه به رفتن به کدام محل‌ها را دارد، اگر به بالکن رفته و لبه آن حرکت می‌کند یا پرش‌های خطرناک می‌کند باید رفتن او به این مکان‌ها را محدود کنید.

منبع: وبسایت گروه پی سی ال