واردات گوشت گوزن قطبی به ایران

به گزارش «سرویس اقتصاد داخلی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بررسی موضوع واردات گوشت گوزن قطبی به ایران، در مذاکرات هیات‌های کشاورزی روسیه و جهادکشاورزی ایران در مسکو انجام شد.

در مذاکرات هیات ایرانی به سرپرستی علی‌اکبر مهرفرد قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنعتی با سرگئی لوین معاون وزیر کشاورزی روسیه، برنامه‌ریزی برای مذاکرات در زمینه صدور گوشت گوزن قطبی به ایران مطرح شد.

این برنامه بعد از ابراز علاقه ایران برای همکاری و اعلام آمادگی روسیه در دستور کار و مذاکره دو کشور قرار گرفت.

در چارچوب روال کاری صادرات فرآورده‌های دامی بین روسیه و ایران، باید از سمت دوطرف شرایطی از قبیل: رعایت استانداردهای بهداشتی و سلامت دام و همچنین موازین شرعی تهیه گوشت از گوزن‌های آزاد یا استفاده از گله‌های دامی این حیوان مورد توافق قرار گیرد.

همچنین در جریان این مذاکرات، ادامه بررسی موضوع صادرات ماهی سالمون از روسیه به ایران و به‌صورت متقابل صادرات قزل‌آلای پرورشی از ایران به روسیه مورد توافق قرار گرفت.

در جریان این مذاکرات با اشاره به برنامه رفع موانع صادرات گوشت گوساله از روسیه به ایران، هیات کشاورزی روسیه خواستار فراهم آوردن امکان ارسال محموله‌های گوشت گوسفندی نیز شد که هیات ایرانی برای بررسی این موضوع اعلام آمادگی کرد.

سفر هیات وزارت جهاد و کشاورزی ایران، که در طی سه روز مذاکرات خود را با هیات‌های مختف دولتی و بخش خصوصی روسیه درباره گسترش روابط بازرگانی این حوزه انجام داد، امروز پایان یافت.

روسیه با برخورداری از سرزمین‌های گسترده مجاور قطب شمال، حدود 700 هزار گوزن رها بویژه در مناطق سیبری دارد که بیشترین شمار این حیوان در یک کشور به‌شمار می‌رود. گله‌های انبوه گوزن در طول دو ماه از سال از شمال به مناطق جنوبی مهاجرت می‌کنند که شکار براساس قوانین و مقررات به‌صورت کنترل‌شده در این مدت اجرا می‌شود.

روسیه با برخورداری از سرزمین‌های گسترده مجاور قطب شمال، حدود 700 هزار گوزن رها بویژه در مناطق سیبری دارد که بیشترین آمار را در جهان دارد. گله‌های انبوه گوزن در طول دو ماه از سال از شمال به مناطق جنوبی مهاجرت می‌کنند که شکار براساس قوانین و مقررات به‌صورت کنترل‌شده در این مدت اجرا می‌شود.

براساس ارزیابی‌ها، گوشت گوزن ارزش برابر غذایی و حتی بیشتر نسبت به دام‌های پرورشی دارد و همچنین لذیذتر است، البته پیش از آن سلامت حیوان و تائید در مراحل ارزیابی بهداشتی پیش از صادرات و عرضه لاشه، باید فراهم باشد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه گوزن به‌صورت طبیعی و بیشتر در فضای باز یا رها نگهداری می شود بر خلاف دیگر دام‌ها هزینه پرورش و نگهداری زیر سقفی ندارد.